H0 Modelspoor Forum

Modelbaanbouw voor de liefhebber => Eigen bouwprojecten => Topic gestart door: GéJé op 13 september 2015, 20:52:35

Titel: Glückauf
Bericht door: GéJé op 13 september 2015, 20:52:35
Ik had vandaag zin in een nieuw bouwproject. Op zoek in de dozen met onvoltooide bouwwerken vond ik deze mijnschacht die ik ooit op een beurs gekocht heb.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-RYJE7SNP.jpg)

Aangezien ik momenteel ook bezig ben met een H0e locje dat een rijtje kolenwagentjes moet gaan trekken leek het mij wel leuk om hier iets mee te doen. De stijl van de mijn vind ik niet zo mooi en bovendien zie je deze Marienschacht wel heel erg vaak.
Zelf vind ik de stijl van deze mijn veel mooier.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-YZEHSQ8Z.jpg)   

Ik wil dus proberen om iets te bouwen in deze stijl.
In de doos met onvoltooide bouwwerken zit ook nog deze fabriek.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-GPKZYDWX.jpg)

De gevels van de fabriek zaag ik in stukken.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-LGXPAEVL.jpg)

Dit worden de vier zijden van de lift toren.
Om de hoeken van de toren af te werken snij ik strookjes uit een stuk baksteenplaat.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-JA8RSQUE.jpg)

Ik heb nog een fabriek in dezelfde bouwstijl. Deze fabriek heeft deuren die dezelfde afmeting hebben als de ramen.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-Z6NF74JH.jpg)

Van één van de geveldelen die de lifttoren moeten gaan vormen wissel ik de ramen met de deuren van deze fabriek.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-V8BDLJQY.jpg)

Omdat ik de gevels van de fabriek in stukken heb gezaagd blijft er maar weinig over voor het stuk dat het machinegebouw van de lift moet gaan vormen.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-QLZFLG68.jpg)

Bij de fabriek zit echter nog een een aanbouw en de geveldelen hiervan gebruik ik om het gebouw weer uit te breiden. 
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-3EYOJPIW.jpg)

Wordt vervolgd

Groeten, Gert-Jan
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Pierre op 13 september 2015, 21:29:51
Ha .. dit is een heel erg leuk project Gert-Jan. Prachtig. Dit ga ik eens op mijn gemakje volgen. ;)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 13 september 2015, 22:16:49
Nou Gert-Jan, ik sluit me aan bij Pierre en ik ga eens op mijn gemak volgen wat jij hier van gaat bakken.  ;)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: SuperSylvester op 14 september 2015, 06:39:35
Dan ga ik achter die 2 oudjes zitten en kijk over hun schouder mee  :)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Roel op 14 september 2015, 09:43:30
Is er dan nog wel plaats voor mij? Ook ik wil dit gaan volgen. Een super leuk project, Gert-Jan.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Dirk T op 14 september 2015, 10:42:03
Er is nog best wat ruimte in de loge van Statler en Waldorf. Ik sluit me bij het toekijkend publiek aan.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: rdatema op 14 september 2015, 10:47:13
Ziet er mooi uit, ik ben benieuwd...
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 14 september 2015, 18:10:45
Dan ga ik achter die 2 oudjes zitten en kijk over hun schouder mee  :)
Zeg Jack, het ijs waarop jij je begeeft is flin-ter-dun.  :o
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Rob Bosman op 14 september 2015, 18:34:44
leuk project maar tussen die druiven is toch geen mijn bouw ?
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: SuperSylvester op 14 september 2015, 20:11:12
leuk project maar tussen die druiven is toch geen mijn bouw ?

Ja inderdaad, goeie vraag! Ik zie nog geen mijnbouw op zijn plan staan maar die lokjes moeten natuurlijk wel kolen hebben  :-X

Wim, uit respect ga ik achter jullie zitten zodat jullie alles goed kunnen horen en zien  8)   :D

Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 14 september 2015, 20:18:20
Wim, uit respect ga ik achter jullie zitten zodat jullie alles goed kunnen horen en zien  8)   :D
Oh, oh, je maakt het eigenlijk alleen maar erger.  ::)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Dirk T op 14 september 2015, 20:20:58
Na bovenstaande berichten rest slechts één vraag: wie is Statler en wie Waldorf...
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 14 september 2015, 22:39:36
Op deze manier leggen jullie de druk wel erg hoog mensen.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 14 september 2015, 22:46:04
Op deze manier leggen jullie de druk wel erg hoog mensen.
Nou, weet je wat? We komen alleen kijken als je een nieuwe update hebt.  :D
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 16 september 2015, 21:03:37
leuk project maar tussen die druiven is toch geen mijn bouw ?

@Rob Bosman,  Langs de Moezel is geen mijnbouw maar in de Eifel wel. Dus ik maak even een klein uitstapje.  :)

Ja inderdaad, goeie vraag! Ik zie nog geen mijnbouw op zijn plan staan

@SuperSylvester,  Het oorspronkelijke plan ligt voorlopig stil omdat ik overweeg om te gaan verhuizen. Om toch bezig te zijn wil ik modules gaan maken die makkelijk te verhuizen zijn en later in te bouwen in een nieuwe baan.

Groet, Gert-Jan

Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Rob Bosman op 16 september 2015, 21:14:37
Dacht dat je inmiddels wel al dichter bij de zaak bent gaan wonen, maar nog niet begrijp ik.
Hoe gaat de bouw van de DHZ zaak?  En de vele honderden druiven struikjes?
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: SuperSylvester op 17 september 2015, 06:58:53
Ach, we zien het nieuwe plan vanzelf weer verschijnen.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 19 september 2015, 21:44:58
Vandaag heb ik de geveldelen samengevoegd.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-EMRYF7VL.jpg)

Daarna heb ik 45 graden hoeken aan de gevels geschuurd om deze samen te kunnen voegen.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-4UM83WZV.jpg)

Voor de heren in de loge van Statler en Waldorf; Nu niet gaan roepen dat de liftopbouw scheef staat. Dat komt omdat ik deze er alleen maar even los op gezet heb voor de foto.

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 19 september 2015, 22:39:56
Nou Gert-Jan, dat ziet er netjes uit. Dat bakstenen-stijltje vind ik wel mooi passen. Gooi dat vorige bouwwerk nog niet weg want daar zitten mooie boogramen in en die kun je weer ergens anders voor gebruiken. Van @Pierre heb ik ooit een verhuisdoos vol met onderdelen gekregen en daar put ik nog steeds uit.  8)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 19 september 2015, 22:53:01
in het gebouw van de Mariën schacht zitten geen boogramen Wim en de onderdelen van de fabriek worden allemaal gebruikt in het nieuwe gebouw.
Maar ik gooi uiteraard niets weg. Alle onderdelen van gebouwen die ik niet gebruik gaan terug in de doos.

 
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 19 september 2015, 23:32:21
Op het dak van het machine gebouw wil ik dakpannen. Op zoek naar dakpannen platen die groot genoeg zijn kan ik alleen stukken vinden waar dakkapellen op zitten. De hoek van de dakkapellen klopt niet voor dit gebouw maar ik snij de platen zo dat ze op de plek komen waar straks de funderingen voor de metalen steunbalken moeten komen.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-UHT4G4FQ.jpg)

Dan kom ik er helaas achter dat ik bij de planning van dit gebouw een fout heb gemaakt. De toren is te laag  :(
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-SCN8DPVM.jpg)

Omdat alle geveldelen van de fabriek gebruikt zijn moet ik nu dus op zoek naar andere onderdelen die qua bouwstijl passen om een extra verdieping toe te voegen.

Wordt vervolgd,
 







Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 19 september 2015, 23:56:03
Ik gebruik meestal de dakpanplaten van Auhagen.
Voordat je het gebouw gaat verhogen en de verhoudingen van het gebouw niet meer kloppen, kun je dan niet beter het onderste deel van die liftconstructie vervangen met een stuk vakwerk van bijvoorbeeld een voetgangersbrug?
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 20 september 2015, 00:22:30
Ik gebruik meestal de dakpanplaten van Auhagen.
Ik gebruik dakplaten uit mijn "rommeldoos"  :D  (en dan zit er wel eens een dakkapelletje op de verkeerde plek.) 

Voordat je het gebouw gaat verhogen en de verhoudingen van het gebouw niet meer kloppen, kun je dan niet beter het onderste deel van die liftconstructie vervangen met een stuk vakwerk van bijvoorbeeld een voetgangersbrug?

Als ik de toren verhoog blijven de verhoudingen wel kloppen. bij het voorbeeld klopt het toch ook?
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-YZEHSQ8Z.jpg)

 
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: SuperSylvester op 20 september 2015, 08:28:22
Goed bezig joh!
Ik zou de constructie zo laten en zoals je zelf zegt een verdieping toevoegen aan het gebouw anders kloppen de verhoudingen in zijn geheel niet meer.

Gaat er straks ook nog iets bewegen?
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 20 september 2015, 11:07:43
Omdat alle geveldelen van de fabriek gebruikt zijn moet ik nu dus op zoek naar andere onderdelen die qua bouwstijl passen om een extra verdieping toe te voegen.
Omdat je al je materiaal verbruikt had leefde ik in de veronderstelling dat je er geen extra verdieping meer op kon zetten in dezelfde bouwstijl. Vandaar dat ik met het plan kwam om dan de constructie -die bovenop het gebouw staat- op te hogen.

Het gebouw naast de ‘toren’ kun je ook eventueel een kwartslag draaien; de voorgevel komt dan meer in het zicht en de steunen van die lifttoren kun je dan makkelijker vastmaken op dat schuine dak.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 20 september 2015, 13:19:23
Het is altijd leuk als mensen met je mee denken en oplossingen aandragen. Vooral blijven doen @Wim Corduwener.
De onderdelen van de fabriek zijn wel op maar ik heb hier een doos vol met onderdelen. Bij veel bouwpakketten zitten onderdelen die je niet gebruikt. Ook heb ik in het verleden gebouwen gekocht die achteraf toch niet gebruikt gaan worden en ook heb ik regelmatig losse onderdelen gekocht ( zoals jij met die locloods) 
In die doos moet ik toch iets kunnen vinden om een verdieping toe te voegen.   
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 20 september 2015, 13:40:48
Het is altijd leuk als mensen met je mee denken en oplossingen aandragen. Vooral blijven doen.
En dat blijf ik ook doen.
Je gaat het spul wel schilderen en netjes invoegen?  ;)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 20 september 2015, 13:57:51
Je gaat het spul wel schilderen en netjes invoegen?  ;)

Uiteraard.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 20 september 2015, 15:01:05
Als mijn zolderkamer weer op orde is wil ik eens een experiment uitvoeren met invoegen. Wat ik tot nu toe deed is eerst de bakstenen en de voegen grijs schilderen en er dan met drybrush baksteenrood er overheen schilderen. Wat ik nu wil proberen is de bakstenen baksteenrood schilderen en dan met grijs voegmiddel inwassen. Inderdaad, hetzelfde spul waar je echte tegels mee invoegt. Voegmiddel heeft een fijne poederige structuur en volgens mij zou dat moeten lukken. Bijkomend voordeel van deze methode is dat je gelijk irritante kiertjes kunt wegpoetsen.
Maar misschien zijn er wel meer hobbyisten die hier ervaring mee hebben?
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 23 september 2015, 23:00:45
Vandaag bezig geweest om een verdieping toe te voegen aan de toren. Omdat ik geen geveldelen met dezelfde boogramen meer heb voeg ik die verdieping aan de onderkant toe om de stijl van de toren intact te houden.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-J78Q4E67.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-TJIMSPM4.jpg)

Blinde gevels die qua kleur afwijken van de rest van de toren maar de baksteentjes zijn even groot, stripjes uit dezelfde baksteenplaat die ik ook voor de andere hoeken heb gebruikt en een boog van een locloodsdeur die ik verklein tot de juiste maat. De deuren die ik eerder in de toren had gezet worden weer verwisseld met de boogramen.

(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-G8W6LPID.jpg)

groet, Gert-Jan
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 24 september 2015, 00:50:09
@GéJé dat ziet er strak uit. Heb je toevallig ook nog een fotootje vanaf de andere kant?
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Pierre op 24 september 2015, 10:38:18
Keurig opgelost Gert-Jan. Na een verfbeurt zie je er niets meer van. ;) Top.

Heb je aan de achterkant nou geen dubbele deur op de eerste etage? ::)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 24 september 2015, 19:33:18
Heb je aan de achterkant nou geen dubbele deur op de eerste etage? ::)

Nee Pierre, de deuren die ik eerst gebruikt had zijn er weer uit gehaald en terug omgewisseld met boogramen.

 
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: SuperSylvester op 24 september 2015, 20:18:38
Goed gelukt! de verhoudingen zijn ook prima.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 24 september 2015, 20:54:57
Heb je toevallig ook nog een fotootje vanaf de andere kant?

De andere kant is precies hetzelfde dus daar had ik geen foto van gemaakt maar als jij die graag wil zien dan maak ik er toch even één.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-BVQIXMIE.jpg)
De bovenste verdiepingen staan overigens nog los op de onderste.

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 24 september 2015, 21:37:39
Nou Gert-Jan ik was eigenlijk nieuwsgierig of aan de andere kant van dat bijgebouw een deur zat.

(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-YZEHSQ8Z.jpg)
Bij de Kibri-versie zit de ingang van dat bijgebouw aan de kant van de liftschacht. Het meest interessante deel van die gevel is daardoor vrijwel geheel aan het zicht introkken.
Deze versie van Kibri heb ikzelf ook en ik heb het bijgebouw een kwartslag gedraaid, waardoor de voorgevel met de ingang aan de zijkant staat en daarmee meer in het zicht.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 24 september 2015, 22:17:28
@Wim Corduwener
De gevels van het gebouw zijn gelijk dus daar zit inderdaad ook een deur.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-GPKZYDWX.jpg)

De donkerbruine stukken zijn inzetstukken die dezelfde afmeting hebben als een set locloods deuren. Je kan bij dit bouwpakket kiezen of je de grote deuren of de inzet met de kleine deur monteert. Aan de kant die van de toren af staat heb ik het inzetstuk verwijderd want daar wil ik de grote  deuren plaatsen zodat je een goed zicht naar binnen hebt. Ik heb namelijk al in gedachten om daar een mooi interieur in te maken met een stoommachine om de lift aan te drijven.

(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-I348PTE6.jpg)



Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Pierre op 24 september 2015, 22:40:55
Wauw ... dat lijkt me tof zo'n interieur. Dat is wel een uitdaging zeg. Komt er behalve een mooi interieur ook nog een elektromotortje in die de zaak laat draaien? Of maak je die onder de tafel? 
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 24 september 2015, 22:43:05
Er komt inderdaad nog een elektromotor onder de stoommachine om alles aan te drijven.

 
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Pierre op 24 september 2015, 22:56:59
Ik kan niet wachten om alles te zien draaien. ;)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 24 september 2015, 23:09:01
Ik denk dat het inderdaad een prima keuze is om die grote deur aan de andere kant te maken. Bovendien ook wel logisch omdat zo’n grote stoommachine toch ergens naar binnen moet.
Ik ben wel benieuwd hoe je dit in elkaar gaat zetten.  ;)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Dirk T op 25 september 2015, 08:28:42
Die machines gingen gewoonlijk in onderdelen naar binnen om ter plekke in elkaar gezet te worden. Dan heb je echter nog steeds grote deuren nodig, want ook die onderdelen zijn niet klein.

Ik blijf dit met grote aandacht volgen!
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 4 oktober 2015, 13:38:57
De toren zit helemaal in elkaar en staat in de plamuur. Tussen de donkere bakstenen van de onderste verdieping en de lichtere van de bovenste heb ik een rollaag aangebracht. Als de plamuur droog is kan ik alles vlak schuren. Misschien dat ik daar aan het eind van de dag nog een update over kan plaatsen.

(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-LZQHUM4L.jpg)

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 4 oktober 2015, 17:13:56
Wordt écht een mooie toren. Bakstenen en rollagen is wel helemaal mijn dingetje.
Hij staat nu in de plamuur, gaan dan niet alle voegen vol zitten?
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 4 oktober 2015, 17:35:09
grijze plamuur hé @Wim Corduwener
dus als er voegen vol gaan zitten hoef ik die niet meer te voegen.  8)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 4 oktober 2015, 17:43:55
Ach, daar ben ik wel nieuwsgierig naar hoe dat wordt.
Ik was al van plan om een keertje een experiment te doen met grijs voegmiddel.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 4 oktober 2015, 18:13:35
Ik heb op internet een keer een workshop gezien waar ze het deden met vloeibaar schuurmiddel. Jif, of tegenwoordig Cif, maar die voegen vond ik te wit. Ik wil het proberen met verdunde cement.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 4 oktober 2015, 19:58:20
Prima plan. Ik denk dat cement ongeveer dezelfde uitwerking heeft als voegmiddel. Als het cement een beetje is ingedroogd dan kun je het met een nat sponsje weer van de stenen verwijderen.   
Nog een vraag: je hebt mooie grote ramen in je toren zitten, komt daar nog iets zichtbaars zoals bijvoorbeeld de constructie van de liftschacht?
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 4 oktober 2015, 20:16:54
Nog een vraag: je hebt mooie grote ramen in je toren zitten, komt daar nog iets zichtbaars zoals bijvoorbeeld de constructie van de liftschacht?

nou, @Wim Corduwener
Da's nu ook toevallig! Laat ik daar nu net mee bezig zijn.  :)

Ik had gehoopt dat ik vandaag de hoeken kon schuren maar de plamuur droogt minder snel dan ik gehoopt had. De plamuur is droog maar nog niet genoeg uitgehard om te kunnen schuren. Daarom ben ik met een ander klusje begonnen. De afwerking van de binnenkant van de toren.

eerst snij ik een stuk grijs karton op maat en snij ik de vouwen in met de botte kant van een mes.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-STDXXZC6.jpg)

Na het vouwen past het karton mooi strak in de toren.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-YVO8TWYO.jpg)

De ramen worden afgetekend.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-UGEEMFAN.jpg)

en vervolgens uitgesneden.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-DZF6UIHI.jpg)

Zo is de binnenkant van de toren netjes afgewerkt.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-77FIF3AP.jpg)

Over een staalconstructie ben ik nog aan het nadenken. Ik heb nog wel het één en ander aan profielen liggen maar ik vraag me af hoeveel daarvan zichtbaar blijft als de ramen gemonteerd zijn.

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Pierre op 4 oktober 2015, 20:31:01
Ik vind het een erg leuk project Gert-Jan en volg je met belangstelling. Ik ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat van de voegen. ;)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 4 oktober 2015, 20:49:54
Ik had gehoopt dat ik vandaag de hoeken kon schuren maar de plamuur droogt minder snel dan ik gehoopt had. De plamuur is droog maar nog niet genoeg uitgehard om te kunnen schuren.
Heb je het nu over plamuur of over cement?
Als je gaat schuren, ben je dan niet bang dat je ook de bakstenen wegschuurt?  ::)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 4 oktober 2015, 21:05:31
Omdat de hoeken van de toren uit stukjes baksteenplaat zijn gemaakt van ongeveer verdiepingshoogte en omdat ik zelf 45 graden hoeken aan de strookjes had geschuurd (die dus nergens exact 45 graden zijn.)  zaten er nogal wat naadjes tussen de baksteen stripjes. Ook waren de stripjes niet overal even dik. om alle naadjes dicht te krijgen en de dikteverschillen uit te vullen, heb ik geplamuurd met twee componenten plamuur.

groet, Gert-Jan
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 12 januari 2016, 22:27:46
Hoog tijd om hier weer eens wat te laten zien!
De bouwwerkzaamheden hebben in de tussentijd niet stil gelegen maar ik ben er niet aan toe gekomen om de vorderingen hier te plaatsen. Bij deze dus een uitgebreide update.

De onderste omgang van de opbouw moet het dak van de toren gaan vormen. Het dak wil ik afwerken met een borstwering.
Omdat de opbouw wel uitneembaar moet blijven maak ik de onderste omgang los van de rest van de opbouw.
(http://myalbum.com/photo/Y5BhjSvZMAyG/1k0.jpg)

(http://myalbum.com/photo/ZTEMq5Y9Umwc/1k0.jpg)

Deze omgang wordt vervolgens het dak van de toren.
(http://myalbum.com/photo/LT7YhQui9mPb/1k0.jpg)

De borstwering van de toren wordt aan de binnenzijde voorzien van metselwerk en de bovenkant wordt afgewerkt met een laag dekstenen.
(http://myalbum.com/photo/7OJrob1i6IMI/1k0.jpg)

De toren moet nog gevoegd worden. Op internet heb ik een methode gezien met koperpoets. op een ander gebouw maak ik een proefstukje. De koperpoets aanbrengen en laten drogen.
(http://myalbum.com/photo/9jSc9zpsGO5O/1k0.jpg)

Vervolgens met een vochtige doek schoon vegen.
(http://myalbum.com/photo/ZIWaTNpm7GEP/1k0.jpg)

Het resultaat vind ik heel goed. De voegen zijn mooi gelijkmatig maar ik vind ze te wit. Voor de toren voeg ik een druppeltje zwarte acryl verf toe aan de koperpoets.

De opbouw van de toren wil ik dicht maken met glas. In mijn onderdelen doos vind ik een paar ramen die na een kleine bewerking mooi passen. Omdat ik er na montage niet meer bij kan worden de ramen eerst met een drybrush  geweatherd.
(http://myalbum.com/photo/bL67C5dcIUoy/1k0.jpg)

De ramen zijn gemonteerd. Het "glas" zit er nog niet in. Het ronde golfplaat dak is vervangen door een zinken dak.
(http://myalbum.com/photo/KDmSwOYx5tuF/1k0.jpg)

Zo, nu ben ik / zijn jullie weer helemaal up to date.

Groet, Gert-Jan

Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Pierre op 12 januari 2016, 22:40:22
Da,s een heel mooie update Gert-Jan. Lekker opgeschoten zeg. Die tip met de koperpoets werkt volgens mij ook heel behoorlijk. Goeie tip. Fixeer je de koperpoets nog na het aanbrengen met (spuit)lak of haarlak of zo. Of is het gewoon klaar zo.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 12 januari 2016, 22:48:50
fixeren?  ::) Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Op de site waar ik deze methode heb gevonden werd daar niets over gezegd.
Denk je dat het nodig is ??
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 12 januari 2016, 23:00:07
Om koperpoets donkerder te maken kun je het ook voordat je het erop smeert met wat zwart mengen.
Dat gaaswerk binnen de constructie van dat schachtbok vind ik mooi gevonden.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 12 januari 2016, 23:15:56
Om koperpoets donkerder te maken kun je het ook voordat je het erop smeert met wat zwart mengen.

Dat zeg ik;
Citaat
Voor de toren voeg ik een druppeltje zwarte acryl verf toe aan de koperpoets. 
  8)

Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 12 januari 2016, 23:24:24
Sorry, daar heb ik overheen gelezen.  :-X
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Pierre op 13 januari 2016, 09:21:02
fixeren?  ::) Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Op de site waar ik deze methode heb gevonden werd daar niets over gezegd.
Denk je dat het nodig is ??

Dat weet ik niet ... dat was mijn vraag aan jou ;D Koperpoets zijn eigenlijk gewoon kleine korreltjes die een laagje afschuren van het materiaal waar je het op smeert. Als dat droog is veeg je het er weer als stof af dus ik denk dat je het moet fixeren.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 20 januari 2016, 21:42:59
Ik had eerder al aangekondigd dat ik in het machinegebouw van de lift een stoom machine wil bouwen.
Als voorbeeld heb ik deze machine laten zien. 
(http://myalbum.com/photo/0GWrz3cYRJTy/1k0.jpg)

Voor een dubbele machine als deze heb ik geen ruimte, dus het wordt een enkele. Voor de juiste verhoudingen ben ik eerst gaan zoeken op internet. Als je zoekt op dampffördermachine vind je veel plaatjes maar heel weinig waarvan je de verhoudingen een beetje kan inschatten. Uiteindelijk vond ik deze foto waar een aantal monteurs op staan.
(http://myalbum.com/photo/AZBXQ83eEkHB/360.jpg)

Toen ik de verhoudingen een beetje kon inschatten kon ik op zoek naar onderdelen om de machine te bouwen.

Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus hier komen héél veel plaatjes met weinig tekst.

(http://myalbum.com/photo/PrcyNqinAkZQ/1k0.jpg)
Een waterrad uit de 'rommeldoos' wordt omgebouwd tot vliegwiel.

(http://myalbum.com/photo/lQtSgLxbQGQF/1k0.jpg)
Poppetje er bij om de verhouding te laten zien.

(http://myalbum.com/photo/WSkYZ1IGzPgB/1k0.jpg)
En een band om het wiel om het af te werken.

(http://myalbum.com/photo/okrDnff2mKlS/1k0.jpg)

(http://myalbum.com/photo/EnyxGpWFhEYz/1k0.jpg)
De zijkanten van een kiepbakje van een H0e wagentje en twee wiel dingetjes worden verwerkt tot lagers voor het vliegwiel.

(http://myalbum.com/photo/dRbPwJFKieZu/1k0.jpg)

Twee messing staafjes. Eén voor de as en één om voor de voering van de lagers.
(http://myalbum.com/photo/T6GUqwqBrlfa/1k0.jpg)

Van het dikste staafje zaag ik twee stukjes af die in de lagers passen.
(http://myalbum.com/photo/2gEFQoErFr2E/1k0.jpg)

Van de vloerdelen van het machine gebouw maak ik een bakje met daarin een uitsparing voor het vliegwiel.
(http://myalbum.com/photo/Pp0pcgPsPppq_Y7Oi47/1k0.jpg)

dan kan het wiel worden geplaatst.
(http://myalbum.com/photo/uLt0EvDV0kZV_kZhdMK/1k0.jpg)

en krijgt alles alvast een mat zwart kleurtje.
(http://myalbum.com/photo/sWgLz6HCHXGY_sLbZwg/1k0.jpg)

Dan is de krukas aan de beurt. Dit onderdeeltje vond ik ook in de rommeldoos. geen idee wat het oorspronkelijk was maar het komt nu goed van pas.
(http://myalbum.com/photo/IKjCJn4yDr9r_fmit19/1k0.jpg)

Ik boor er een gat in waar de as precies in past. Door de as heel te laten weet ik zeker dat de as aan weerszijden mooi in lijn staat.
(http://myalbum.com/photo/st6w130BArOF_DPFKW9/720.jpg)

Als de as vast gelijmd is zaag ik de krukas open.
(http://myalbum.com/photo/GZclQDXaaXkr_Btc4pa/720.jpg)

(http://myalbum.com/photo/wAnxXyKeAfuQ_DvH5ni/1k0.jpg)

Ook uit de rommeldoos, dit uhh  ::)
(http://myalbum.com/photo/UpUPIkt336x9_UwFX2v/1k0.jpg)

Na wat schaven en schuren.
(http://myalbum.com/photo/Tlek14vAxXGv_NT5nOw/720.jpg)

en nog wat onderdeeltjes waarvan ik niet eens weet waarom ik ze bewaard had.
(http://myalbum.com/photo/834YThUAGWBn_3CHQdo/1k0.jpg)

(http://myalbum.com/photo/cyaUI51GKHdy_Bboz0A/1k0.jpg)

Dan op zoek naar materiaal voor de zuiger. Even de foto van de monteurs en een poppetje er bij en dan blijkt een balpen heel aardig in verhouding te zijn.
(http://myalbum.com/photo/JcbsKIhD3yDG_sdD29e/1k0.jpg)

Een werkbank uit de machinefabriek en een deel van de balpen.
(http://myalbum.com/photo/EJqTTaKCDJKe_s2DUAP/1k0.jpg)

Het middelste deel van het kiepbakje waar ik de zijkanten van had afgezaagd. Hier boor ik gaatjes in en die vijl ik uit tot een sleuf.
(http://myalbum.com/photo/kKL87y8XZc9G_OFPCOa/720.jpg)

Dit wordt de afdekkap van de krukstang.
(http://myalbum.com/photo/axquk4BanMHv_sjhyMY/1k0.jpg)

Die krijgt ook een mat zwart kleurtje. de randen van de uitsparingen in de vloer worden afgewerkt en voorzien van een hekje.
(http://myalbum.com/photo/2UE0fLpozP57_vA7p47/1k0.jpg)

(http://myalbum.com/photo/HEWW6PqgpY7d_KLr0Tq/1k0.jpg)

Alles kan draaien en het is de bedoeling dat dit straks met een motortje onder het gebouw wordt aangedreven.
Nu moet ik nog op zoek naar onderdelen om de stoom inlaten boven op de zuiger te maken en de aandrijving van die inlaten wil ik ook bewegend maken maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat moet ga doen.

Wordt vervolgt,


Gert-Jan

Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 20 januari 2016, 21:57:10
Ik kan niet anders zeggen: een indrukwekkend stukje werk!
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Pierre op 20 januari 2016, 22:19:40
SCHITTEREND!!  :o Mooi gedaan man.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: mark mms op 21 januari 2016, 06:41:21
Wauw, GeJe! Staat die Ge soms voor geweldig?

Ik vind van wel!
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: PietB op 21 januari 2016, 09:59:13
Dit is HEEL mooi, ga het volgen.

grt Piet.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: SuperSylvester op 23 januari 2016, 08:56:53
Erg fraai. Dat schreeuwt om een rookgenerator...
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 27 januari 2016, 22:56:48
Een update.

De aandrijving van de stoom inlaten wil ik ook laten bewegen. Eerst maar weer op het www zoeken naar hoe dat in het echt werkt.
(http://myalbum.com/photo/rgew9LMKZej1/1k0.jpg)
Dit is een mooi voorbeeld. De aandrijfstang wordt door een haakse overbrenging in beweging gezet. Helaas heb ik op deze schaal geen plek voor zo'n haakse overbrenging. De aandrijfstang laten roteren wordt dus lastig. Dit is volgens mij ook niet nodig omdat dit op deze schaal nauwelijks zichtbaar is. De illusie wekken dat de aandrijfstang roteert is waarschijnlijk voldoende 

Dit is een onderdeel van een spoorweg slagboom en nu wordt het een onderdeel van mijn stoommachine.
(http://myalbum.com/photo/M7cdmEBMUsct_tOpyq1/720.jpg)

De mensen op dit forum die zich ook bezig houden met botenbouw zullen deze onderdeeltjes wel herkennen.
(http://myalbum.com/photo/QEFqL3W7qAlI_nMlLxk/720.jpg)
Het zijn de spijltjes voor een railing.

Even in een paar grote stappen door een heel langdurig klusje solderen op de mm2
(http://myalbum.com/photo/SHt40VHo4eBv_vbOtPP/720.jpg)

(http://myalbum.com/photo/aOSA1OzkAI4w_EIp8PW/720.jpg)

(http://myalbum.com/photo/RIrWlv7mcxAu_NI1Lzq/720.jpg)

(http://myalbum.com/photo/Ua2tnce4h2TK_A1t6tM/720.jpg)

Daarna kan het in het slagboom onderdeel worden geplaats.
(http://myalbum.com/photo/qNnBIg0rY1dQ_ZJz6E7/720.jpg)

En vervolgens kan alles worden worden gemonteerd op de stoommachine.
(http://myalbum.com/photo/zhDpagJOyjVq_JkNWCt/1k0.jpg)

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is. Ik vindt het nogal lastig om uit te leggen hoe dit moet gaan werken.
Anders moeten jullie maar gewoon afwachten tot het helemaal af is en ik een filmpje kan plaatsen van de werkende machine.

Wordt vervolgd,

Gert-Jan
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Pierre op 27 januari 2016, 23:06:36
Ik vind het nou al mooi Gert-Jan en er beweegt nog niets. ;D Helemaal goed dit project. ;)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 27 januari 2016, 23:25:32
Bedankt Pierre,

Even een poging om het toch uit te leggen. De aandrijfas B roteert dus niet echt maar gaat eigenlijk alleen heen en weer.
De aandrijfas gaat heen en weer doordat stang A op en neer wordt bewogen, waardoor de stangen C op en neer gaan om de stoomkleppen te bedienen. 
(http://myalbum.com/photo/QPgvJz6dpKOe_DDLaaO/720.jpg)

Stang A wordt straks op en neer bewogen door een verticale stang die onder de vloer excentrisch op een wiel wordt gemonteerd. Dit wiel wordt weer aangedreven door een verbinding met het vliegwiel van de stoommachine.



Groet, Gert-Jan

 
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 28 januari 2016, 08:53:11
Fantastisch mooi gemaakt. Dit is een van je topstukjes!
Ik hoop dat het straks allemaal mooi te zien is als het is ingebouwd. En anders is een cut away misschien een idee.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 28 januari 2016, 21:32:35
Fantastisch mooi gemaakt. Dit is een van je topstukjes!
Ik hoop dat het straks allemaal mooi te zien is als het is ingebouwd. En anders is een cut away misschien een idee.

Dank @Wim,
Ik hoop dat het door de grote deuren in het gebouw straks goed zichtbaar is. Een cut out in het gebouw vind ik zonde van het gebouw.

 
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 4 februari 2016, 09:49:20
Komt er ook nog een lift in die mijnschacht?
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 4 februari 2016, 20:03:52
Komt er ook nog een lift in die mijnschacht?

Dat is wel de bedoeling @Wim Corduwener,
Of ik ook een ondergronds gedeelte ga maken weet ik nog niet maar ik wil het bovengrondse gedeelte werkend maken.
Het idee ( en dat is dus echt alleen nog maar een idee ) is om volle mijn lorries uit de lift te laten rollen die dan gelost worden om vervolgens weer terug ondergronds te gaan. Daar heb ik dan wel een tweede schacht voor nodig en die heb ik nog niet. Ook moet ik nog helemaal uitdenken hoe ik alles automatisch laat werken. Hoe ik de karretjes uit de lift krijg, hoe ik de karretjes los en hoe ik ze vervolgens weer in een lift krijg.

Ideeën genoeg, nu alleen de uitvoering nog.  ::)

 
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 4 februari 2016, 20:13:43
Volgens mij wordt dit een uitdagend project!
Spreekt voor zich dat ik je met buitengewone belangstelling ga volgen.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Pierre op 4 februari 2016, 20:32:41
Spreekt voor zich dat ik je met buitengewone belangstelling ga volgen.

Anders ik wel ... ik ben zeer nieuwsgierig hoe je dat aan gaat pakken. ;)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 4 februari 2016, 20:39:42
Anders ik wel ... ik ben zeer nieuwsgierig hoe je dat aan gaat pakken. ;)

Ik zelf dus ook!   ::)

Nu ik toch veel te ver vooruitloop op de zaken;
Misschien is er iemand die hier een antwoord op heeft?

Ik heb nu deze kolen lorries van Minitrains
(http://myalbum.com/photo/rWLXULyOg8Cq/1k0.jpg)

Maar die zijn volgens mij eigenlijk te groot voor in de mijn.
Ik ben daarom op zoek naar lorries die er zo uit zien
(http://myalbum.com/photo/JPQKTX2UKW02_80pUht/360.jpg)

Omdat dit volgens mij de lorries zijn die ondergronds gebruikt werden.
Dit voorbeeld is van Busch. Nadeel hiervan is dat die erg duur zijn en volgens mij op een andere spoorbreedte rijden dan H0e.
Auhagen heeft ook deze lorries en die zijn een stuk goedkoper maar hebben kunststof wielen omdat ze niet bedoeld zijn om echt te rijden. Ik wil mijn karretjes wel laten rijden en dat lukt natuurlijk voor geen meter met die kunststof wieltjes.

Is er iemand die mij kan vertellen welke fabrikant deze lorries heeft?

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Dirk T op 4 februari 2016, 20:58:43
... Hoe ik de karretjes uit de lift krijg, hoe ik de karretjes los en hoe ik ze vervolgens weer in een lift krijg.

Ik heb het een keer in schaal 1:1 gezien. Daar werd vooral de zwaartekracht voor gebruikt: je laat ze hoger uit de lift komen, dan dat ze er weer ingaan. Lift uit -> dalend naar het lospunt waar ze automatisch kiepen -> verder dalen naar een soort van opstelgebied -> en tenslotte dalen de liftkooi in waarmee ze weer de mijn ingaan. Waar ze stil moeten staan worden ze door op de baan geplaatste remmen vastgehouden. Dat wil zeggen, er wordt een karretje vastgehouden, de rest knalt er tegenop en stopt dan dus ook.

Ga je dat voorzien van de bijbehorende geluiden?  8)

Ik zal namelijk nooit de kl*re herrie vergeten toen ik het een keer in levende lijve meemaakte, hoe die lege ijzeren karretjes op elkaar knallen in dat los- en keerdepot. Horen en zien vergaat je.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 4 februari 2016, 21:15:28
Aan zoiets zat ik zelf ook te denken.
Misschien een bodem in de lift die kantelt om de karretjes aan het rollen te krijgen? Dan op zwaartekracht naar het los punt. Maar daar moet het karretje dan stoppen en kantelen en vervolgens moet het weer op gang komen.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Dirk T op 4 februari 2016, 21:24:10
... daar moet het karretje dan stoppen en kantelen en vervolgens moet het weer op gang komen.

Dat lijkt me iets met wat eenvoudige tijdvolgorde elektronica en wat elektromagneten van het soort "wisselspoel" of misschien een paar servootjes.

Zo van

1 - detecteer inkomend karretje
2 - activeer stopplaats
3 - activeer kantelmechanisme gedurende ... seconde
4 - deactiveer kantelmechanisme
5 - deactiveer stopplaats
6 - geef een duwpuls aan karretje
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 4 februari 2016, 21:43:08
De eerste 5 stappen kan ik me iets bij voorstellen. Dat van die duwpuls moet je me eens uitleggen.

Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Dirk T op 4 februari 2016, 21:55:51
Ik kan me voorstellen dat op het stortpunt, de baan niet genoeg helling heeft om het lichte lege karretje in beweging te krijgen. Je zou dan met iets mechanisch een duwtje kunnen geven. Bijvoorbeeld een spoel zoals je die ook kunt gebruiken om wissels om te zetten, die je even een puls geeft waardoor een stangetje of zo het karretje een knal geeft. Of een servo die je snel naar het andere uiterste laat lopen en die met een armpje het karretje een zwieper geeft.

Als het karretje wel vanzelf in beweging komt is dat natuurlijk niet nodig.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 4 februari 2016, 22:12:13
Ik heb nu deze kolen lorries van Minitrains

(http://myalbum.com/photo/rWLXULyOg8Cq/1k0.jpg)
Maar die zijn volgens mij eigenlijk te groot voor in de mijn.
Persoonlijk vind ik deze kolenlorries erg mooi. EggerBahn had ook lorries in het programma en die waren misschien iets kleiner. Maar, als jij iets wilt doen met zwaartekrachtveroorzakendebeweging dan moeten die karretjes wel enige formaat hebben om er gewicht in te leggen. Daarom denk ik dat deze lorries perfect zijn.

Citaat
Ik ben daarom op zoek naar lorries die er zo uit zien
(http://myalbum.com/photo/JPQKTX2UKW02_80pUht/360.jpg)
Omdat dit volgens mij de lorries zijn die ondergronds gebruikt werden.
Dit voorbeeld is van Busch. Nadeel hiervan is dat die erg duur zijn en volgens mij op een andere spoorbreedte rijden dan H0e.
Volgens mij rijden deze op Z-rails met een magneetspoor in het midden om die karretjes op de rails te houden. Ziet er qua schaal mooi uit, maar de rails vind ik verschrikkelijk. Ik vraag me ook af of dit concept van Busch een succes is.  ::)

Citaat
Auhagen heeft ook deze lorries en die zijn een stuk goedkoper maar hebben kunststof wielen omdat ze niet bedoeld zijn om echt te rijden. Ik wil mijn karretjes wel laten rijden en dat lukt natuurlijk voor geen meter met die kunststof wieltjes.
Ik heb ook een keer zo’n setje van Auhagen gekocht, maar persoonlijk vind ik de kwaliteit beroerd. Ik gebruik het als loop en sloop. Bovendien gebruiken ze weer een andere spoorbreedte.
Ik denk dat je wat water bij de wijn moet doen als het gaat om schaalverhoudingen: middelen tussen realiteit en haalbaarheid. Als je lorries uit zichzelf wilt laten rijden, dan moeten ze denk ik enig eigen gewicht hebben... en dus wat groter.
Misschien is het een idee om eens te kijken naar een achtbaan: met een gekartelde snaar de karretjes omhoogbrengen en dan naar beneden laten rollen.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 4 februari 2016, 22:31:10
Misschien is het een idee om eens te kijken naar een achtbaan: met een gekartelde snaar de karretjes omhoogbrengen en dan naar beneden laten rollen.

Ja, @Wim Corduwener  aan zoiets heb ik ook al gedacht. Ik heb al het één en ander aan onderzoek gedaan op het www en daar kwam ik dit voorbeeld tegen.
(http://myalbum.com/photo/b6LnDLAtU1Y7_5UmhLL/360.jpg)

Om de lorries te lossen moet het waarschijnlijk zoiets worden.
(http://myalbum.com/photo/ZLcGaouBzvOx/540.jpg)

Je hebt wel gelijk wat betreft het gewicht van de lorries en waarschijnlijk ga ik dus toch deze Roco minitrains lorries gebruiken. Maar mocht iemand weten of de kleinere lorries gemaakt worden in H0e dan wil ik het graag weten om het eens te proberen.

Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Pierre op 4 februari 2016, 22:50:03
Minitrains maakt hele kleine kiepkarretjes en ook vierkante bakwagentjes Gert-Jan. Misschien moet je daar even op zoeken.

(http://myalbum.com/photo/GUYKwKyERt9I/720.jpg)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 4 februari 2016, 23:18:18
En anders zoeken op Jouef EggerBahn. Maar daar worden wel prijzen voor betaald.

(http://myalbum.com/photo/NHGzla4f9x20/540.jpg)
Maar voor twee van deze H0e-kipwagentjes betaal je al snel € 22,50. Dan vliegt er behoorlijk wat geld uit je zak voordat je een beetje een treintje hebt rondkarren. Ikzelf heb gekozen voor N-kiepwagens van Fleischmann of MiniTrix. Voor EggerBahn moet je een idioot op Marktplaats vinden die denkt dat het rommel is. Daarom zoek ik ook altijd op Marktplaats bij de ”verkeerde rubrieken”. Daar zitten meestal de buitenkansjes.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Dirk T op 5 februari 2016, 08:24:08
Misschien is het een idee om eens te kijken naar een achtbaan: met een gekartelde snaar de karretjes omhoogbrengen en dan naar beneden laten rollen.

Dat heb ik inderdaad ook wel gezien. In het Erzgebirge kwam ik de oplossing tegen die ik eerder beschreef: de liftkooi waar de karretjes uit komen een paar meter hoger laten stoppen en de zwaartekracht het hele werk laten doen. Hun redenering was dat die lift er toch al was, en behalve het iets hoger door laten lopen dus niets extra kostte.

Altijd interessant om te zien hoe ook in het echt hetzelfde probleem door verschillende mensen verschillend opgelost wordt. En daar heeft gewoonlijk ieder z'n eigen verhaal bij. Ik vind dat leuk.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 5 februari 2016, 10:55:26
Of dit voorbeeld:

http://youtu.be/UHBHCsrqYMw (http://youtu.be/UHBHCsrqYMw)
Maar dan inplaats van knikkers karretjes.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 9 februari 2016, 18:28:04
Hallo allemaal,

Dit project is inmiddels veel groter geworden dan ik van te voren had gedacht. Aanvankelijk was het plan alleen maar om een mooie mijnschacht te bouwen maar inmiddels is mijn fantasie behoorlijk op hol geslagen en omvat het project meerdere projecten.

Even de verschillende ideeën op een rijtje.

-scratchbouw van een lifttoren met machinegebouw.
-zelfbouw van een werkende stoom machine.
-automatisering van wagons die met de lift omhoog komen, gelost worden en weer ondergrond gaan.

Vandaag ben ik maar eens begonnen met punt drie.
Ik spring nu wel van de hak op de tak maar gelukkig heb ik dit topic lekker algemeen "Gluckauf" genoemd en kan ik dus eigenlijk alles dat met een kolenmijn te maken heeft in dit topic plaatsen.  :D

Om de kolen wagons te lossen wil ik zoiets als dit bouwen.
(http://myalbum.com/photo/PPMMnlVJq8pl/540.jpg)

Als je zoekt op 'kreiselkipper' vind je veel voorbeelden.

Van twee ringen die ik over had van het waterrad, waarmee ik het vliegwiel van de stoommachine heb gebouwd, en een paar profielen uit de rommeldoos, heb ik dit gemaakt.
(http://myalbum.com/photo/ZjK62ERLcSQA_iQPQLO/1k0.jpg)

(http://myalbum.com/photo/VdsLDT4m8R8I_4ob4zn/1k0.jpg)

Groeten, Gert-Jan







Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 9 februari 2016, 18:45:49
De échte mijnprojecten vergen tijd, geduld en fantasie en ik kan erover meepraten. Gefeliciteerd je bent met een écht steenkolenmijnproject bezig en daar ga je veel plezier aan beleven.
Ik veronderstel dat dit bouwwerk ook echt aangedreven gaat worden? In printers en scanners zitten V-snaren met kartelrandjes aan de binnenkant. Als je die binnenstebuiten draait, dan kun je die om die grote waterradwielen lijmen. Op die manier kun je die wielen aandrijven met tandwieltjes.  8)
Trouwens, knap werk!
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 9 februari 2016, 18:56:46
Ik veronderstel dat dit bouwwerk ook echt aangedreven gaat worden?

Dat is inderdaad de bedoeling @Wim
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 14 februari 2016, 17:21:07
Dit project is inmiddels veel groter geworden dan ik van te voren had gedacht. Aanvankelijk was het plan alleen maar om een mooie mijnschacht te bouwen maar inmiddels is mijn fantasie behoorlijk op hol geslagen en omvat het project meerdere projecten.

Even de verschillende ideeën op een rijtje.

-scratchbouw van een lifttoren met machinegebouw.
-zelfbouw van een werkende stoom machine.
-automatisering van wagons die met de lift omhoog komen, gelost worden en weer ondergrond gaan.

Vandaag heb ik daarom eens lang nagedacht over hoe alles er in het geheel ongeveer uit moet gaan zien.
Dit is voorlopig het idee voor de complete module.
(http://myalbum.com/photo/8C4IE5LjLuWV_dQ9jVM/540.jpg)

Het gebouw naast de ‘toren’ kun je ook eventueel een kwartslag draaien; de voorgevel komt dan meer in het zicht en de steunen van die lifttoren kun je dan makkelijker vastmaken op dat schuine dak.
Niet het machine gebouw maar de toren wordt een kwartslag gedraaid. Op deze manier heb je goed zicht op de uitgang van de lift en op de grote deuren in het gebouw waardoor je de stoommachine kunt zien.

Ik heb het een keer in schaal 1:1 gezien. Daar werd vooral de zwaartekracht voor gebruikt: je laat ze hoger uit de lift komen, dan dat ze er weer ingaan. Lift uit -> dalend naar het lospunt waar ze automatisch kiepen -> verder dalen naar een soort van opstelgebied -> en tenslotte dalen de liftkooi in waarmee ze weer de mijn ingaan.
Dit principe wil ik gaan toepassen. Zoals jullie kunnen zien zijn er hellingen in het plan opgenomen om de karretjes door middel van de zwaartekracht te verplaatsen.

Omdat deze H0e module uiteindelijk in een H0 baan ingepast moet worden, moet er natuurlijk ook H0 spoor komen. In het laagste gedeelte komt daarom een H0 dubbelspoor.

Over hoe ik de lift en de kiepinstallatie ga aandrijven heb ik inmiddels ook al enkele ideeën maar dat laat ik nog even aan jullie verbeelding over, want misschien hebben jullie hier nog goede suggesties voor en die hoor ik dan uiteraard graag!

Groet, Gert-Jan



 
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 14 februari 2016, 17:58:11
(http://myalbum.com/photo/wkmF1Y49Ex71/360.jpg)
De lorries gaan dan via dat kantelapparaat naar beneden waar ze via de lift weer omhoog worden gehaald? Daar waar de lorries beneden aankomen, wordt dat dan een soort ondergrondse mijngang?
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 14 februari 2016, 20:19:23
Ja @Wim Corduwener,

Omdat ik maar één liftgebouw heb, wil ik het op deze manier doen, om zo de indruk te wekken dat de lorries met dezelfde lift weer naar beneden gaan.
Tenzij ik nog een tweede lift op de kop kan tikken verdwijnen de lorries dus in een mijngang.

Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 18 februari 2016, 23:53:50
Tijd voor een update.

Het interieur van het machine gebouw krijgt een tegelvloer die er uiteindelijk uit moet gaan zien als het 1:1 voorbeeld.
  (http://myalbum.com/photo/0GWrz3cYRJTy/1k0.jpg)

De tegelvloer wordt gemaakt van een perronnetje.
  (http://myalbum.com/photo/GWZoJhAqobRS_JMUpHX/1k0.jpg)
Nu alleen nog maar even verven in zwart/wit dambord motief.  ???

Ook aan de kiepinstallatie weer wat werk gedaan.

In printers en scanners zitten V-snaren met kartelrandjes aan de binnenkant. Als je die binnenstebuiten draait, dan kun je die om die grote waterradwielen lijmen. Op die manier kun je die wielen aandrijven met tandwieltjes.  8)

Ooit heb ik al eens een printer gesloopt en daaraan heb ik onder andere een aantal van deze onderdeeltjes over gehouden.
 (http://myalbum.com/photo/IDP0VbVcLIYG_FWJuHR/1k0.jpg)

Vier van die dingen lijm ik in een bakje.
 (http://myalbum.com/photo/RIW2rbYzOOxs_zk3BAX/1k0.jpg)

En dan loopt alles op rolletjes!  :D
 (http://myalbum.com/photo/gnpa1p17P5i7_DLIaq0/1k0.jpg)

Wordt vervolgd,

Gert-Jan
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 19 februari 2016, 11:00:19
Mooie update @GéJé en ik ben natuurlijk nieuwsgierig hoe je dit gaat aandrijven én hoe je dit kantelapparaat op z’n plek houdt zodat de rails precies aansluiten.
Ik blijf je op de voet volgen.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Pierre op 19 februari 2016, 11:11:07
Weer een mooie update Gert-Jan. Ik blijf het een heel mooi project vinden en vindingrijk uitgevoerd. ;)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 19 februari 2016, 22:26:01
..en ik ben natuurlijk nieuwsgierig hoe je dit gaat aandrijven én hoe je dit kantelapparaat op z’n plek houdt zodat de rails precies aansluiten.

Op dit moment zit ik te denken aan een servo met een arm waaraan ik een touwtje maak dat over de kiepinstallatie heen loopt. De ander kant van het touwtje krijgt een contragewicht. De uiterste stand van de servo bepaalt dan gelijk het punt waar de installatie weer stil staat.

 
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: mark mms op 19 februari 2016, 23:08:16
Wat een pracht project.
Allerlei obstakels te nemen en voor alles een oplossing vinden.
Ik vind het top.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 20 februari 2016, 19:06:33
..en ik ben natuurlijk nieuwsgierig hoe je dit gaat aandrijven én hoe je dit kantelapparaat op z’n plek houdt zodat de rails precies aansluiten.

Op dit moment zit ik te denken aan een servo met een arm waaraan ik een touwtje maak dat over de kiepinstallatie heen loopt. De ander kant van het touwtje krijgt een contragewicht. De uiterste stand van de servo bepaalt dan gelijk het punt waar de installatie weer stil staat.

Vandaag nog eens nagedacht over de aandrijving en nu zit ik te denken; Draait zo'n ding 3600 of draait hij 1800 en vervolgens weer terug? Dat weet ik dus niet. Iemand die hier antwoord op kan geven?  ::)

Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Dirk T op 20 februari 2016, 20:37:32
Kant en klaar model (http://www.zechen-shop.de/Modell-Kreiselkipper) dat geen antwoord op jouw vraag geeft...

Nog een model (http://lasercut-shop.de/epages/22270.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/22270/Products/40026), nu van de "roltrommel" zelf. Gezien de rondlopende vertanding lijkt 360 graden draaien voor de hand liggend. Voor 180 graden volstaat pakweg de helft van de vertanding en geld weggooien deden ze niet aan.

Filmpje van een model waarin met de hand 360 graden gedraaid wordt:

! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=zg3vTxchzVA#)

Maar dan het verlossende antwoord.
Citaat van: https://www.mineralienatlas.de/lexikon/index.php/Kreiselkipper
Ein Kreiselkipper ist ein Gerät, welches mit Fördergut gefüllte Förderwagen (Hunte) um 180 Grad drehen und so entleeren. Mit einer weiteren Drehung um 180 Grad steht der Förderwagen (Hunt) wieder so da wie vorher, nur ohne Produkt.

Oftewel, 360 graden draaien is correct.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 20 februari 2016, 20:53:04
Die kant-en-klare modellen vallen in prijs nog niet eens tegen.
Ikzelf zou zo’n trommel net zover draaien als nodig is om de lorrie te legen en ik denk hem dus niet helemaal hoeft rond te draaien en dat je daarvoor dus ook een servo zou kunnen gebruiken.

@Dirk T ik heb je filmpje even zichtbaar gemaakt.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 20 februari 2016, 22:28:52
@Dirk T,
De voorbeelden die je aandraagt heb ik ook allemaal gezien. Als ik ga zoeken op dit onderwerp vind ik veel foto's maar geen één filmpje van een 1:1 voorbeeld.
Die kant-en-klare modellen vallen in prijs nog niet eens tegen.
Dat vind ik ook maar dit model is van karton en het lijkt mij niet geschikt om hier een werkend model van te maken.
Gezien de rondlopende vertanding lijkt 360 graden draaien voor de hand liggend. Voor 180 graden volstaat pakweg de helft van de vertanding en geld weggooien deden ze niet aan.
Deze ken ik ook, maar ik heb op alle foto's van 1:1 modellen nog geen één voorbeeld gevonden met zo'n vertanding op de ringen.
Citaat
Filmpje van een model waarin met de hand 360 graden gedraaid wordt:
Dat deze meneer zijn model 3600 draait, wil nog niet zeggen dat het in het echt ook zo gebeurde.
Citaat
Citaat van: https://www.mineralienatlas.de/lexikon/index.php/Kreiselkipper (https://www.mineralienatlas.de/lexikon/index.php/Kreiselkipper)
Ein Kreiselkipper ist ein Gerät, welches mit Fördergut gefüllte Förderwagen (Hunte) um 180 Grad drehen und so entleeren. Mit einer weiteren Drehung um 180 Grad steht der Förderwagen (Hunt) wieder so da wie vorher, nur ohne Produkt.

Oftewel, 360 graden draaien is correct.
'Einer weiteren Drehung um 180 Grad' Kan natuurlijk in twee richtingen plaats vinden.  ::)

Ik ben er dus nog niet helemaal uit en zoek verder naar een filmpje van een werkende roltrommel.

 




Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Dirk T op 20 februari 2016, 23:04:45
'Einer weiteren Drehung um 180 Grad' Kan natuurlijk in twee richtingen plaats vinden.

Daar ben ik het met mijn kennis van het Duits niet mee eens. Dan was het namelijk geen "weiteren Drehung" geweest, maar was er een woord als bijvoorbeeld "zurück" gebruikt.
De vertaling van 'Einer weiteren Drehung um 180 Grad' is 'Een verdere draaiing van 180 graden'. Een vertaling als "180 graden terug draaien..." is taalkundig gezien echt onjuist.

Bovendien is het bij terugdraaien nutteloos om opnieuw de 180 graden te melden. Bij het doordraaien is het wèl relevant, om aan te geven dat de installatie terugkomt in de uitgangspositie.

Voor mij is deze woordkeuze en zinsbouw met elkaar in overeenstemming, en doorslaggevend.

Aandrijvingstechnisch is het ook eenvoudiger om 360 graden te draaien, want de aandrijving hoeft het geheel dan maar één kant op te kunnen draaien. Dat verschil is een kostentechnische verdediging om de duurdere 360 graden vertanding toe te passen.

Natuurlijk zou ik het ook graag in het echt zien, maar voor mij leidt het geen twijfel dat er 360 graden gedraaid wordt.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 20 februari 2016, 23:20:12
Volgens mij kan 'Einer weiteren' ook 'een volgende' betekenen en in dat geval is er niet perse sprake van een voortzetting van de voorgaande beweging.

Bedankt voor je inbreng @Dirk T,

 
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Dirk T op 20 februari 2016, 23:26:16
Volgens mij kan 'Einer weiteren' ook 'een volgende' betekenen

Volgens mij dus niet. Speciaal voor jou heb ik nog even mijn woordenboeken erbij gepakt, en die geven allemaal als vertaling "verder". Wanneer je 'volgende' als vertaling kiest, kan dat alleen in de betekenis van 'verder'. Iets als 'een volgende stap' is bijvoorbeeld ook altijd een verdere stap, omdat het stappen al richting in zich heeft.

Bovendien, zoals ik al zei, als het om terugdraaien zou gaan is het nodeloos om de 180 graden opnieuw te melden. Bij het doordraaien is het daarentegen van essentieel belang. Maar dat terzijde.

Maar 't is jouw bouwproject, en jouw vrije keuze en interpretatie. Ik zie de voortgang graag! Het wordt hoe dan ook mooi, wat je tot nu toe laat zien!
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 21 februari 2016, 13:36:03
Als jullie het goed vinden sla ik de Duitse les even over.
Aandrijvingstechnisch is het ook eenvoudiger om 360 graden te draaien, want de aandrijving hoeft het geheel dan maar één kant op te kunnen draaien. Dat verschil is een kostentechnische verdediging om de duurdere 360 graden vertanding toe te passen.
Ik vraag me alleen af hoe of je de rails na zo'n 360º draai weer precies laat aansluiten. Eén millimeter verschil tussen de rails van die Kreiselkipper op de aansluitende rails en je hebt volgens mij een ontspoorde lorrie.
Karton op styreen?

(http://myalbum.com/photo/ZSVl63uWijO8/1k0.jpg)
Ikzelf ben er nog niet uit. Ik denk zelf dat dit draaiding best zou kunnen draaien. Aan de bovenzijde moet weleen soort strip komen die de lorrie tegenhoudt als-ie ondersteboven hangt, anders ligt dat ding natuurlijk samen met de steenkool in de stortbak.  ::)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Pierre op 21 februari 2016, 16:12:14
Ik ben momenteel niet zo veel op het forum te vinden omdat ik met heel andere dingen bezig ben maar ... daar zal ik jullie niet mee lastig vallen :) In de eerste plaats mijn complimenten voor dit project Gert-Jan. Ik vind het helemaal top man. ;) Zeker al het ook nog gaat bewegen. Ik zit hier ook even over te denken en ik geloof dat je het je zelf niet te moeilijk moet maken en voor een (bijna) 180 graden beweging moet kiezen. Dit is makkelijk te regelen met een servo en een stangetje.  Heeft als bijkomend voordeel dat de rails weer perfect op elkaar aansluit in teruggedraaide stand en de lorrie kan zo weer aangehaakt worden. Het enige is dat je de stortbak/goot iets uit het midden moet plaatsen of wat breder moet maken.

(http://myalbum.com/photo/xEcDgRPRsTGd/720.jpg)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 21 februari 2016, 16:53:18
Dit was mijn oorspronkelijke plan @Pierre.
Je kan goed schetsen want dit geeft goed weer wat ik in gedachten had. Alleen i.p.v. de draad aan het platvorm te monteren had ik bedacht om de draad over de trommel te laten lopen en dan aan de andere kant weer naar beneden met daar een contragewicht waardoor de trommel weer netjes terug loopt.
Toen ging ik me dus afvragen  of zo'n trommel 1800 of 3600 draait en begon ik te twijfelen aan mijn oorspronkelijke plan. Aangezien dit echter de makkelijkste manier is om de trommel te draaien, en ook weer in de juiste startpositie  te krijgen, gaat het dus zoiets worden.
Zoals @Dirk T ook al schreef:
Citaat
Altijd interessant om te zien hoe ook in het echt hetzelfde probleem door verschillende mensen verschillend opgelost wordt. En daar heeft gewoonlijk ieder z'n eigen verhaal bij. Ik vind dat leuk.
In het echt zal het dus ook wel op verschillende manieren gegaan zijn en dan ga ik in schaal dus ook maar voor de makkelijkste oplossing. 



Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 21 februari 2016, 17:36:23
De meest eenvoudige oplossing is vaak ook de minst storinggevoelige.
Mijn eigenwijze vraag blijft wèl: waarom met een draad met een contragewicht? Je kunt ook de hele trommel verzwaren met een gewicht, zodat de trommel netjes op de rollen blijft liggen. In feite hoef je geen contragewicht te maken omdat die servo die trommel weer netjes terugzet in de oorspronkelijke stand.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 21 februari 2016, 18:00:07
Als aanvulling heb ik nog even gezocht en volgens mij is er geen reden waarom die trommel helemaal rond zou moeten draaien.
De echte:
http://youtu.be/lPiY_m3i3Ns (http://youtu.be/lPiY_m3i3Ns)

http://youtu.be/DbJl_Astx_w (http://youtu.be/DbJl_Astx_w)

En op schaal:
http://youtu.be/vb8_sJLmrgY (http://youtu.be/vb8_sJLmrgY)
Deze versie is voor normaalspoor gemaakt, maar het principe is hetzelfde.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 21 februari 2016, 18:42:58
Kijk! dat zijn de filmpjes waar ik naar op zoek was!
Bedankt @Wim Corduwener.

Mijn eigenwijze vraag blijft wèl: waarom met een draad met een contragewicht?

In de tekening van Pierre moet de rode lijn een stangetje zijn want een touwtje kan niet duwen. Zo'n stangetje valt te veel op voor iets dat daar in het echt niet aanwezig is om de trommel te draaien. Een touwtje over de trommel is dan volgens mij een betere oplossing. Zoals gezegd; een touwtje kan niet duwen, dus vandaar een contragewicht aan de andere kant.
 (http://myalbum.com/photo/xdAMj5Qu8kyL_6SR8wP/1k0.jpg)

Groet, Gert-Jan


Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 21 februari 2016, 19:19:40
Ziet er fantastisch uit @GéJé maar ik vind het een beetje omslachtig uitgevoerd. Bovendien moet je aan beide zijden van die trommel zo’n draadje met gewicht laten lopen, anders trekt die trommel scheef.
Enfin, ik ga het volgen.  ;)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Dirk T op 21 februari 2016, 19:42:01
Niet om de pret te bederven, want je kunt dit vanzelfsprekend toepassen op de kleine smalspoor karretjes waar je mee bezig bent, maar de 1:1 filmpjes gaan natuurlijk over heel andersoortige wagens met vooral heel andere massa's.

Als alternatief voor het gewichtje aan de andere kant kun je ook met een extra wiel onder het oppervlakte werken, en dat wiel bedienen met een servo.

(http://www.deteco.nl/h0/servo2.png)

Overigens vind ik dat je bij gebruik van een touwtje voor de aandrijving, iets betrouwbaars moet verzinnen voor het vaststellen dat de nul-positie bereikt is. De stand van de servo is op zich wel betrouwbaar, maar is de touwoverbenging dat ook?
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 21 februari 2016, 19:51:04
Ik zou alleen die onderste cirkel niet precies recht onder die trommel plaatsen, maar een stuk naar links of naar rechts.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: nico op 21 februari 2016, 21:27:06
Ik heb ook nog een filmpje gevonden van een coll. die hier ook mee aan het stoeien is, in jou spoorbreedte ook nog.

! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=zg3vTxchzVA#)
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 6 maart 2016, 22:32:04
Vandaag weer een beetje gedaan aan de modelbouw.
Ik ben begonnen met het schilderen van de vloer van het machine gebouw. Eerst alles wit geschilderd en daarna met een klein penseel de zwarte tegeltjes inkleuren.
(http://myalbum.com/photo/JDKf57OngbGD_vEwiRv/720.jpg)
Het resultaat is niet wat ik er van verwacht had.  De voegen lopen ook vol met zwarte verf en daardoor ziet het er niet echt strak uit. Ik ben hier maar gestopt om de verf te laten drogen en daarna ga ik eens proberen hoe het er uit komt te zien nadat ik gevoegd heb. Als het er na voegen beter uit ziet ga ik op deze manier verder, anders moet ik een andere oplossing zoeken.

Verder dan maar met de kiep installatie.
Bij veel modelbouw huisjes zit een bodemplaat. Ik gebruik die bodemplaten nooit omdat ik de huisjes liever rechtstreeks op de ban plaats. Die bodemplaten bewaar ik altijd wel omdat er vaak mooie bestrating op zit.
Van één van die bodemplaten kan ik nu mooi de bestrating rond de kiep installatie maken. 
(http://myalbum.com/photo/sY8YZTXX65DC_MtEfCn/720.jpg)

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 7 maart 2016, 01:16:31
De vloer wit schilderen en dan met een zwarte fineliner de zwarte tegeltjes inkleuren. Daarna de vloer fixeren en dan met grijs voegmiddel invoegen. Grijs voegmiddel verkoop je in je eigen winkel.  :D
Succes!
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 7 maart 2016, 19:40:59
Oh dat is een goede tip. Zo ga ik het proberen. Bedankt @Wim
Als voegmiddel wil ik de koperpoets weer gebruiken want dat geeft een goed resultaat.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Wim Corduwener op 7 maart 2016, 22:27:39
Oh dat is een goede tip. Zo ga ik het proberen. Bedankt @Wim
Als voegmiddel wil ik de koperpoets weer gebruiken want dat geeft een goed resultaat.

Misschien is het te overwegen om voor die perronrestanten die je nu hebt gebruikt, gewoon een strak plaatje met tegeltjes te gebruiken? Die bok waar dat aandrijfwiel op vastzit zou je er dan gewoon kunnen uitzagen en in of op dat nieuwe vloertje kunnen zetten.
Met koperpoets heb ik geen ervaring; wèl met voegmiddel.
Succes!
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: mark mms op 7 mei 2017, 09:38:39
Hallo Gert Jan,

Heb je nog een aandrijving gemaakt voor de stoommachine?
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten mark
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 7 mei 2017, 12:50:56
Hallo @mark mms,

Dit project ligt helaas stil. Net als de rest van de hobby. Ik ben druk met m'n werk en de tijd die over blijft besteed ik voornamelijk aan klussen in en om het huis.

Groet,
Gert-Jan
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: mark mms op 7 mei 2017, 19:38:43
Jammer, ik had wel gelezen dat je (tijdelijk) gestopt was, maar hoopte dat je dit project nog af had kunnen maken.

In ieder geval veel succes met huis en werk.
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: GéJé op 8 mei 2017, 19:42:07
De Bouw ligt stil maar ik ben wel regelmatig bezig met het uit denken van de mechanica achter dit project. Het laten rijden van de karretjes, bewegen van de lift, in- en uitladen van de karretjes, bewegen van de kiep installatie, aandrijving van de stoommachine  enz.
Misschien, als ik dit allemaal uitgedacht heb, ga ik een kleine module maken waar dit allemaal in kan worden verwerkt.

Groet,

Gert-Jan
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Bert Senden op 8 januari 2018, 21:06:14
Dit is mijn creatie van schacht 2 van de Staatsmijn Emma in Hoensbroek. De schacht is van Joswood de losvloer en ophaalgebouw heb ik zelf gemaakt.

(https://myalbum.com/photo/kxkAA7LW9tDT/1k0.jpg)
Ik heb je foto even zichtbaar gemaakt.
Groet,
Wim
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: mark mms op 9 januari 2018, 07:45:56
Hallo Bert,

Die is prachtig mooi gelukt!
Kan het zijn dat ik een aantal stukken heb mogen bewonderen in Sittard en een tijd geleden in 't Loon Heerlen?

M.v.g. Mark
Titel: Re: Glückauf
Bericht door: Bert Senden op 9 januari 2018, 08:33:07
Deze heb ik de eerste keer tentoon gesteld tijdens het evenement Wéntjerdruim in Sittard, afgelopen 3 weken. Toen we in het loon stonden had ik hem nog niet gemaakt.

Gr. Bert.