Gewoon marktplaats, ebay en de beurs in Houten bv afstruinen.Ik was inderdaad van plan om naar de beurs in Houten te gaan, helaas ben ik dan in Duitsland;)
Succes met de start in deze verslavende hobby.Dankjewel voor je tips en ja, verslavend is het zeker Tom.
De twee Fleischmann locjes zijn over het algemeen goed op te knappen.Ik durf dit zelf dus niet te doen. heb er de kennis en het materiaal niet voor. Ook krijg ik ze niet goed open. Hoe kan ik dat het beste laten doen?
Wat is het probleem met de koppelingen?Het probleem met de koppelingen is als volgt. Piko heeft een ander koppelstuk met rijtuigen dan dus Fleischmann (wist niet de zwarte loc ook Fleischmann was). Hieronder een paar foto's van de groene fleischmann loc, de tender van de zwarte loc en van een goederenwagon. Dan zie je dat ze op een bepaalde manier vastzitten en ik weet niet of dat te vervangen is?
Bij analoog moet dan wel een (keerlus) isolatie tussen de binen en buitenbaan worden opgelostIs dat keerlusprobleem er dan niet als je digitaal rijdt? ::)
Jerry, als je analoog in twee richtingen tegelijk wilt kunnen rijden, moet je secties maken. En dan weet ik na 45 jaar analoog rijden nog steeds niet wat het probleem zou zijn. Twee treinen met tegengestelde rijrichting kunnen zich bij analoog nooit tegelijk in dezelfde sectie bevinden. Als een trein van de ene sectie naar de volgende gaat, moet de polariteit van die volgende sectie goed staan. Dat kan met schakelaartjes en een trafo, het kan heel mooi met cab control. En in dat laatste geval weet je bovendien zeker dat de polariteit goed is maar ook dat de spanning in de volgende sectie even hoog is en dus ook dat de snelheid van de trein constant is.
Jerry, als je analoog in twee richtingen tegelijk wilt kunnen rijden, moet je secties maken. En dan weet ik na 45 jaar analoog rijden nog steeds niet wat het probleem zou zijn. Twee treinen met tegengestelde rijrichting kunnen zich bij analoog nooit tegelijk in dezelfde sectie bevinden. Als een trein van de ene sectie naar de volgende gaat, moet de polariteit van die volgende sectie goed staan. Dat kan met schakelaartjes en een trafo, het kan heel mooi met cab control. En in dat laatste geval weet je bovendien zeker dat de polariteit goed is maar ook dat de spanning in de volgende sectie even hoog is en dus ook dat de snelheid van de trein constant is.
Ik heb het idee dat bovenstaande niet juist is. bij analoog rijden kun je de andere kant op rijden door de spanning om te polen met de trafo, of door de loc op de rails om te draaien.
volgens mij kun je dan in 1 sectie treinen naar elkaar toe laten rijden of van elkaar af.
Dat gaat dus niet wat je in stap 3 schrijft
1 gemeenschappelijke spoorstaaf
Als je dan ompoolt heb je sluiting
In dit voorbeeld gaan we uit van een baan met drie rijtrafo's ...
In mijn hoofd zie ik het voor me als op sommige plaatsen de rails doorvijlen/zagen (bepaalde stukken dus stroomloos maken) en daar dan een nieuwe draadje aan solderen/zetten en dan weer naar een trafo toe, zodat deze dan de stroom daar bedient.
Om even terug te komen op de wissels. Het is natuurlijk mooi om ze via een systeem te laten werken, maar ik denk dat ik in mijn geval de wisselbediening nog met de hand doe.
Opmerking 1. Gebruik je op hetzelfde paneel tuimelschakelaars voor de wissels, dan krijg je zo meteen een mooi overzicht van je baan en hoe het er bij staat.
en dan staat de ene trafo de andere op te ladenDat gaat dus niet wat je in stap 3 schrijft
1 gemeenschappelijke spoorstaaf
Als je dan ompoolt heb je sluiting
In dit voorbeeld gaan we uit van een baan met drie rijtrafo's ...
Beschouw je die gemeenschappelijke spoorstaaf als nul volt, dan zal op de andere spoorstaaf een spanning tussen de nul en [uhttp://]plus[/u] veertien volt staan in de ene rijrichting, en een spanning tussen de nul en http://min veertien volt in de andere rijrichting.
en dan staat de ene trafo de andere op te laden
Zou(den) (één van) jullie mijn baanplan kunnen pakken en aangeven hoe hij dan de secties zou indelen?
Tja, dan zal ik eerst maar is even een soldeerbout moeten kopen en me er even in verdiepen ;).
Al heb ik nog geen flauw idee hoe ik dit allemaal voor elkaar moet gaan krijgen, maar het komt goed.
Wat is de beste, maar ook simpele manier om rails vast te zetten? Lijm, spijkers of schroeven?
Een gemiddeld mens haalt net 60cm om voorover aan een baan te werken.
Met een beetje goede wil en een wat hoger opstapje kan dat iets meer zijn maar na 70 cm houd het op.
Bij de 1.00 m en de 1.20 m kan ik nog overal goed bij.
Gert-Jan, hoezo kun je niet in twee richtingen rijden op deze baan?
Jerry, als je analoog in twee richtingen tegelijk wilt kunnen rijden, moet je secties maken. [.........] Twee treinen met tegengestelde rijrichting kunnen zich bij analoog nooit tegelijk in dezelfde sectie bevinden.
Jerry, als je analoog in twee richtingen tegelijk wilt kunnen rijden, moet je secties maken.
Mee eens,
Maar als je een traject aanlegt met twee lussen waardoor je de suggestie wekt dat de treinen in twee richtingen rijden maar in werkelijkheid gewoon altijd één kant op ( het zogenaamde hondenbot ) Dan maak je het natuurlijk wel een stuk makkelijker.
Ook als je met meerdere treinen wil rijden. Je moet dan wel blokken maken maar de trafo kan gewoon altijd in dezelfde stand blijven staan en de blokken kan je schakelen door een magneetje onder de treinen en reedcontacten in het spoor. Als het dan rijdt, heb je er geen omkijken meer naar.
En dan is analoog dus helemaal geen probleem. :)
Waarom dan niet digitaal.Als Nick analoog begint, dan kan-ie later altijd nog besluiten om over te stappen op digitaal.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YRYGJX8J.jpg)Een typisch Pierre-concept voor de analoge rijder.
Als je draadjes aan de rail kan solderen kan je ook zo overstappen naar digitaal.Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht Tom. Een overstap van analoog naar digitaal heeft er niet alleen mee te maken of je draadjes aan elkaar kunt solderen. Ik denk dat er ook een overduidelijk kostenaspect aan vastzit. Een treintrafo van Fleischmann kost op Marktplaats of op een beurs rond de € 15,00 en dan rijdt je trein; voor een eenvoudig digitaal setje van Roco betaal je rond de € 80,00. En dan zit er nog niet één decoder in een loc ingebouwd, dus rijdt er nog helemaal niks.
Ik spreek zoveel mensen die graag willen overstappen.Ik spreek ook mensen die analoog willen blijven rijden. En voorlopig wil Nick beginnen met een begrijpelijke analoge baan.
Zo'n bedieningspaneel is super mooi maar dan moet je wel wat van electronika afweten.Ik bedoelde Pierre's voorbeeld eigenlijk meer als handig paneeltje waar je de schakelaars op kunt monteren, zodat je precies ziet waar elke schakelaar voor bedoeld is. De techniek onder zo'n schakelpaneel is niet veel meer dan draadjes doorverbinden met schakelaars.
Als je draadjes aan de rail kan solderen kan je ook zo overstappen naar digitaal.Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht Tom. Een overstap van analoog naar digitaal heeft er niet alleen mee te maken of je draadjes aan elkaar kunt solderen. Ik denk dat er ook een overduidelijk kostenaspect aan vastzit. Een treintrafo van Fleischmann kost op Marktplaats of op een beurs rond de € 15,00 en dan rijdt je trein; voor een eenvoudig digitaal setje van Roco betaal je rond de € 80,00. En dan zit er nog niet één decoder in een loc ingebouwd, dus rijdt er nog helemaal niks.Ik spreek zoveel mensen die graag willen overstappen.Ik spreek ook mensen die analoog willen blijven rijden. En voorlopig wil Nick beginnen met een begrijpelijke analoge baan.Zo'n bedieningspaneel is super mooi maar dan moet je wel wat van electronika afweten.Ik bedoelde Pierre's voorbeeld eigenlijk meer als handig paneeltje waar je de schakelaars op kunt monteren, zodat je precies ziet waar elke schakelaar voor bedoeld is. De techniek onder zo'n schakelpaneel is niet veel meer dan draadjes doorverbinden met schakelaars.
@Dirk T:
Op de schakelaars heb ik dan de keuze om voor trafo 1 (zeg vooruit) en trafo 2 (achteruit) te kiezen. Door de schakelaar op één van de trafo's te zetten, komt er stroom op de rails. Als ik hem in het midden zet, dan gebeurt er niks. Tot zover snap ik het. Dit klopt dan toch? En kan ik met deze zelfde opstelling bijvoorbeeld ook 8 secties hebben?
@WIM: Ik vind Pierre 'schakelbord' erg mooi. Heb het ook IRL mogen bewonderen. Misschien dat ik Pierre nog is een PM stuur en vraag of ik nog is een keer langs mag komen om het allemaal is goed te bekijken. Al is het alleen maar om wat te leren ;).
Dat zou ik dus niet doen. Zodra je de ene trafo van richting veranderd, verander je ook de plus en min. gevolg de groene lijn staat via de ene trafo plus en de andere min. Of kort gezegt je heb kortsluiting
... Door de schakelaar op één van de trafo's te zetten, komt er stroom op de rails. Als ik hem in het midden zet, dan gebeurt er niks. Tot zover snap ik het. Dit klopt dan toch? En kan ik met deze zelfde opstelling bijvoorbeeld ook 8 secties hebben?
Ik had vroeger toen ik jong was (lang geleden) een Agfa Clack cameraatje, daarna een Zenith spiegelrefelx, de volgende was een Practica met n telelens van 300mm. Zelf alles in de doka ontwikkelen en afdrukken tot wel 50x60cm. Koste veel tijd, geld en vieze vingers.
Nu heb ik een heerlijk klein digitaal cameraatje de J1 van Nikon en daar kan ik heel veel foto's mee maken, gelijk kan ik zien of eht wat is geworden. Op vakantie neem ik zelfs die niet eens meer mee want dan heb ik voldoende aan mij n telefoon. Ik moet er niet aan denken om nu nog te lopen pielen met een rolletje van 36 opnames wat dan weer bleef hangen en waarvan uiteindelijk de helft te gerbuiken was als redelijke foto.
Deze discussie was er niet geweest als het topic was gesplitst en het bewuste gedeelte was geplaatst in het topic Analoge vraagstuk.Tom, iedereen kent nu je standpunt. Zullen we het daarbij laten?
Deze discussie was er niet geweest als het topic was gesplitst en het bewuste gedeelte was geplaatst in het topic Analoge vraagstuk.
Wow! Ik ben even een avondje op pad en zie de volgende morgen dat er weer 2 gehele pagina's gevuld zijn met antwoorden op mijn vragen.Ach Nick, je moet het maar zó zien: er zijn heel veel enthousiaste forumleden die in de rij staan om je te helpen. ;)
Wow! Ik ben even een avondje op pad en zie de volgende morgen dat er weer 2 gehele pagina's gevuld zijn met antwoorden op mijn vragen.Ach Nick, je moet het maar zó zien: er zijn heel veel enthousiaste forumleden die in de rij staan om je te helpen. ;)
Even een vraag. Zijn dit die kunststof raillasjes?Je mag door naar de volgende ronde! ;)
Even een vraag. Zijn dit die kunststof raillasjes?Je mag door naar de volgende ronde! ;)
...maak je daar nog niet druk over. Met wat je nu weet kun je leuk beginnen. Later kun je kijken wat je verder wilt, en uitbreiden.Ik vind dat eigenlijk wel een heel verstandig uitgangspunt: houd je bezig met de zaken die je nu kunt overzien. Al het andere komt later wel.
Overigens, meestal kan door een schakelaar een beduidend grotere stroom dan de opgegeven schakelstroom lopen, zolang de schakelaar maar niet bediend wordt.
Ik hou het daarom toch maar even bij je eerdere idee. 4 trafo's, verbonden aan schakelaars om zo alle secties te verbinden en te bedienen.
Dit weekend naar Oostenrijk, ...
Vraag!!!!!
Wat is een mooie hoogte om aan te houden voor de baan? Dus zeg maar de ondergrond waar alles op word gelegd, gebouwd, enz.?
Ik zat zelf met 75-80 cm in mijn hoofd, maar dat was de hoogte van de 'oude' baan.
Eerlijk gezegd volg ik je niet Dirk.
Sorry, ik heb een ding over het hoofd gezien: bij de wijziging zijn in het station ook wissels verdwenen. Maar in mijn hoofd zaten die er nog. Doordat die verdwenen zijn is er inderdaad geen keerlus.Eerlijk gezegd volg ik je niet Dirk.
Eerlijk gezegd volgde ik het ook even niet meer ;)
Zullen er bij jouw veel zichtbare wijzigingen zijn?
Ik ben inderdaad aan het kijken of de deur eruit kan, want speel nu ook met dat idee van die brug. We gaan het zien.Nick je hebt gezien hoe ik het heb opgelost.
Nick, zorg er wel voor dat de poezen niet op je spoortafel kunnen komen, want dat kan slecht aflopen is mijn ervaring >:(.@Roel ziet ook alles! ;)
Nick, zorg er wel voor dat de poezen niet op je spoortafel kunnen komen, want dat kan slecht aflopen is mijn ervaring >:(.
Altijd een mooi moment Nick, als je uiteindelijk wat resultaat ziet van je geknutsel.
Ga je nog isolatie onder de rails leggen?
Ach Nick ... jij aan de bak ... katten op de bak. ;D
Je bent dus echt begonnen Nick, mooie tafel!
Ach Nick ... jij aan de bak ... katten op de bak. ;D
Haha! Dat is ook weer zo... En ik moet zeggen, de beesten komen hier nu wel binnen... Maar zijn meer nieuwsgierig naar wat er gebeurd, dan dat ze op de bak gaan zitten. Daarbij komt dat ze maar gewoon lekker buiten hun behoefte gaan doen :p!
Nou ja Nick ... dan zit wel een ander met die rotzooi in zijn tuin van jou kat (en daar heb ik een hekel aan) >:(
Maar je ik vind je baan wel leuk. Het is fijn te zien dat er nu ook werkelijk iets op de tafel ligt. Persoonlijk vind ik het eerste idee met de hoogteverschillen een stuk mooier. Maar ja dat is een kwestie van smaak. ;)
Succes Nick ... we gaan het allemaal lezen en zien. ;)
Tis duidelijk hoor! Goed bezig geweest. Maar kom je nu nog wel aan de verborgen sporen voor onderhoud of als er een probleem is?
Lekker bezig, Nick!Vraagje van een andere orde. Ik lees net dit draadje eens terug, en zie dat je best wat afbeeldingen verwijderd hebt. Dat maakt het teruglezen niet makkelijker... Is het veel moeite om afbeeldingen te laten staan?
Ik vind dat je toch wel behoorlijk opgeschoten bent Nick. Je baanplan begint nu echt zichtbaar te worden. Mooi man. Om bij de verborgen sporen te komen vind je ook wel weer een oplossing. ;)
Ik vind het een mooie plan. Logisch eigenlijk om het dorp op hetzelfde niveau als het station te plaatsen en bovendien onttrek je op deze manier die lange doordraaiende bocht gedeeltelijk aan het zicht en de bochten die op de voorgrond wel zichtbaar blijven hebben nu een "natuurlijke" reden gekregen wat een realistischer beeld geeft. Goed bedacht!
Groet, Gert-Jan
Kan dit trouwens ook met voltage te maken hebben of een loc de helling opkomt qua power of niet?Als het niet de helling opkomen gepaard gaat met slippende wielen, dan heeft het niet met de electrische energievoorziening te maken Nick.
En ter aanvulling op Piet: als de wielen slippen gaat er al teveel vermogen naar de lok. Hogere spanning of zwaardere trafo helpt dus niets. Als het al verschil maakt, is het een verergering van het probleem.Mijn advies is ook niet meer vermogen Dirk.
Daarom als je het kunt vermijden geen hellingen in bogen maken...Hoe zit dat dan met een klimspiraal, daar wordt toch ook geklommen in een bocht. ::) Of zie ik hier nou iets heel belangrijks over het hoofd?
Mijn advies is ook niet meer vermogen Dirk.Precies. Zo las ik jouw bericht ook, en daarover zijn we het dus eens.
Ik zeg alleen dat méér niet helpt.
Hoe zit dat dan met een klimspiraal, daar wordt toch ook geklommen in een bocht. ::) Of zie ik hier nou iets heel belangrijks over het hoofd?Wim, Piet zegt niet dat het niet mag, maar dat je het beter kunt vermijden.
Een oplossing voor Nick zou kunnen zijn dat hij de helling in de bogen flauwer maakt, dan de helling op het rechte stuk.Lijkt me een mooie oplossing.
...en ik ga eens kijken of er ook locs zijn met een differentiële overbrenging. ::)Ik ben ze nog niet tegen gekomen in 50 jaar H0 beleving, Wim.
Solderen is echt niet moeilijk, als je even doorhebt dan gaat dat met de ogen dicht 8).Ik heb een blinde buurman en die soldeert hele zend-ontvangers in elkaar. Ik heb nooit gezien hoe-ie dat doet, maar hij flikt het.
Daarnaast vraag ik mij af welke bedrading ik nodig heb voor de voeding aan de rails en wat voor kabels ik nodig heb om schakelaars en secties aan te leggen voor het station.Voor LED-verlichting gebruik ik bedrading met de dikte zoals in netwerkkabel en telefoonsnoer zit, maar voor een voeding verbonden met de rails zou ikzelf ietsje dikker nemen. Als je draad van 0,75 mm2 neemt dan is dat dik zat.
(http://www.deteco.nl/h0/3trafos4secties.jpg)Meer aders is niet zinvol omdat er allemaal losse sectie zijn die elk met een eigen schakelaar verbonden moeten worden. Wel kun je een ringleiding maken voor de doorlopende railstaaf. Die ringleiding bestaat dan uit één installatiedraad, waarvan je op regelmatige afstanden aftakkingen maakt naar de doorlopende railstaaf. Ook sluit je van elke trafo een pool op deze ringleiding aan. In de tekening is dat de lichtgroene draad.
Ikzelf ben er alleen niet zo’n voorstander van...Ikzelf gebruik dan liever (maar ook dat is persoonlijk) luidsprekerkabel in de kleuren zwart en rood. Luidsprekerkabel is ook verkrijgbaar in 2,5mmq2. Als ik dan al 230 volt onder de baan gebruik dan reserveer ik dat liever voor blauw en bruin.
Als ik dan al 230 volt onder de baan gebruik dan reserveer ik dat liever voor blauw en bruin.
Luidsprekerkabel is ook verkrijgbaar in 2,5mmq2
En zo heeft iedereen zo z’n eigen dingetje en gebruikt iedereen z’n eigen kleuren.
Zo zie je maar Rick, de vooruitgang is niet te stoppen. Iedereen moet er aan geloven en ach, het went snel en dan wil je niet anders meer. Mooie wisselstraat.
Zo zie je maarHoezo iedereen? Reken je daar ook de analoge supermodelspoorders onder?Rick, de vooruitgang is niet te stoppen. Iedereen moet er aan geloven...
Tuurlijk Wim, mag jij alles analoooooooog doen (zijn dat genoeg o's voor het Twentse?). Persoonlijk vind ik analoge technieken nog steeds erg mooi.Ik ben een Amsterdammer in Twente en praat geen Twents. ::)
Wedden dat ze tzt. overstag gaan? ;DWedden?
Zo zie je maarHoezo iedereen? Reken je daar ook de analoge supermodelspoorders onder?Rick, de vooruitgang is niet te stoppen. Iedereen moet er aan geloven...
Ik film digitaal, ik fotografeer digitaal, ik kijk tv digitaal... ik doe bijna alles digitaal, mag ik alsjeblieft mijn hobby analoog doen?
Nick, wat ga je met dat verhoogde spoor doen, komen daar arcadebogen voor?
Tuurlijk Wim, mag jij alles analoooooooog doen (zijn dat genoeg o's voor het Twentse?). Persoonlijk vind ik analoge technieken nog steeds erg mooi.
Maar in jouw geval Nick, scheelt digitaal je alle gedoe met meerdere trafo's, secties, cab control, en dat maakt een heleboel toch best eenvoudiger. Succes!
Wedden dat ze tzt. overstag gaan? ;D
Van mij mag je hoor Wim :)! Wat betreft het verhoogde spoor. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik daar ga doen. Maar waarschijnlijk wel in de richting van arcadebogen. Daar wil ik me nog even op oriënteren wat ik daar het beste kan doen. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.De volle lengte van je verhoogde spoor vol zetten met arcadebogen wordt misschien wat saai, maar afwisselendmet bebouwing en rots kan het een mooi geheel worden.
Wedden dat ze tzt. overstag gaan? ;DWedden?
Daar wil ik wel een best bedrag op zetten. 8)
Ik ben een Amsterdammer in Twente en praat geen Twents. ::)
Wedden dat ze tzt. overstag gaan? ;D
Ik hoor het al. ::) Kennelijk een heikel punt voor sommigen. We laten het voor de goede vrede maar snel rusten. :DIk denk dat het geen helemaal geen heikel punt is en we kunnen het daar best uitvoerig over hebben, alleen niet in Nick’s draadje. ;)
De discussie analoog vs digitaal is op dit forum al meerdere keren opgelaaid.
En geloof me @Nick, daar kunnen we beter geen draadje voor beginnen.
groet,
Gert-Jan
Het beste is dat iedereen respecteert wat een ander doet dan zullen er ook geen discussies ontstaan.
Het gaat er tenslotte om of je plezier gaat beleven van je hobby en of dat nu analoog of digitaal is maakt niet uit net als welke schaal grote.
Mooie ballast.
Ik heb ook ooit eens iets gedaan met een (dubbelsporige) locloods en toen heb ik er een tegelvloertje in gelegd.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F3NGGLYO-D.jpg)
Ballast ziet er inderdaad beter uit zo.
Oefening baart kunst, zeggen ze en ik vind het zeer mooi gelukt.
Schiet toch lekker op Nick. En het ballasten gaat je ook steeds beter af. Mooi man. ;)
Ziet inderdaad gied uit die ballast.
Tip, als je de rails wilt verouderen.
Doe dat nu je er nog bij kan. ;)
Inderdaad, die ballast ziet er puik uit. Hoe heb je dat gedaan?
Probeer zo veel mogelijk je constructie al in het juiste model te krijgen. Met piepschuim geeft dit wel een bende, daarom gebruik ik isolatie platen.
Zit me alleen af te vragen of dat het waard is om het klooster uiteindelijk wat te weatheren.Dat is het zéker waard. Op die manier til je dat klooster naar een hoger plan en wordt het een pronkstuk... en jij gaar toch voor het best haalbare?
Wat raden jullie aan mbt tot het weatheren? En hoe dat te doen? Heb dat nog nooit gedaan.Beste Nick, er zijn legio manieren om je klooster te verouderen en de meeste wegen leiden allemaal naar
Als je hem zelf te donker vindt kan je er altijd nog een keer met een lichtere drybrush over heen gaan.Sowieso zou ik er een lichtere drybrush overheen doen. Hierdoor komt de structuur van de de stenen mooi naar voren.
Als je hem zelf te donker vindt kan je er altijd nog een keer met een lichtere drybrush over heen gaan.Sowieso zou ik er een lichtere drybrush overheen doen. Hierdoor komt de structuur van de de stenen mooi naar voren.
Nu zie ik de foto's ook. Ziet er goed uit Nick!
Het schokken van de loc's kan ook veroorzaakt worden door vuile rails. Ik zou de rails eerst eens schoon maken met een reinigingsvloeistof.
Groet,
Gert-Jan
Ah, Nou snap ik het. Je hebt dus eigenlijk een grote keerlus.
Tsja, daar heb ik analoog wel oplossingen voor, maar je rijdt digitaal. Dus een echt antwoord laat ik even aan de 2 rail digi-rijders.
Rob
Goh, ik ben wel blij dat ik 3-rail rij, want als ik dit allemaal lees, dan is het wel een heel gedoe en het kost ook nog extra geld. ;) :P
Goh, ik ben wel blij dat ik 3-rail rij, want als ik dit allemaal lees, dan is het wel een heel gedoe en het kost ook nog extra geld. ;) :P:-X
Goh, ik ben wel blij dat ik 3-rail rij, want als ik dit allemaal lees, dan is het wel een heel gedoe en het kost ook nog extra geld. ;) :P:-X
Goh, ik ben wel blij dat ik 3-rail rij, want als ik dit allemaal lees, dan is het wel een heel gedoe en het kost ook nog extra geld. ;) :P
Wim bedankt voor de uitleg, het was absoluut niet mijn bedoeling iemand te kwetsen. Iedereen moet zich prettig voelen bij wat hij heeft gekozen. We moeten blij zijn dat we dit nog zelf kunnen kiezen, er wordt tegenwoordig al genoeg van bovenaf voor je geregeld.Best @nico, Ik heb absoluut geen seconde gedacht dat je wie dan ook wilde kwetsen of op een verkeerd been wilde zetten. En ik vind dat we best wel eens een beetje mogen dollen.
... het was absoluut niet mijn bedoeling iemand te kwetsen.
En als ik het nu goed begrepen heb, dan moet dat stuk in die verschillende secties worden ingedeeld.
(http://i1147.photobucket.com/albums/o550/NickvRPics/xtreme%20keerlus_zpsuw8nf1s7.jpg)
Waarbij de minimale lengte van C1 even groot is als de langste trein waarmee je door de keerlus wilt kunnen rijden.Als je dus een trein hebt die bijvoorbeeld bestaat uit een stuk of vijf Plan D-rijtuigen, dan moet C1 dus wel een beetje lengte hebben. Begrijp ik dat nou goed?
Waarbij de minimale lengte van C1 even groot is als de langste trein waarmee je door de keerlus wilt kunnen rijden.Als je dus een trein hebt die bijvoorbeeld bestaat uit een stuk of vijf Plan D-rijtuigen, dan moet C1 dus wel een beetje lengte hebben. Begrijp ik dat nou goed?
En als ik het nu goed begrepen heb, dan moet dat stuk in die verschillende secties worden ingedeeld.
(http://i1147.photobucket.com/albums/o550/NickvRPics/xtreme%20keerlus_zpsuw8nf1s7.jpg)
Klopt. Waarbij de minimale lengte van C1 even groot is als de langste trein waarmee je door de keerlus wilt kunnen rijden. Elke trein die door de keerlus gaat moet in zijn geheel binnen C1 passen. B en D mogen niet tegelijk bereden kunnen worden.
A, B, D en E mogen vrij kort zijn, ik zie het vaak met een 20 cm, sommigen volstaan zelfs met 10cm.
Om het voor jezelf overzichtelijk te maken kun je de marketingen A t/m E als hectometerbordjes langs het spoor zetten. 8)
Klopt. Ik doe dat vaak met een doorslijpschijfje op een Proxxon (soort van Dremel, maar wat minder grof). Met een Roco railzaagje gaat het ook goed.
In totaal moet je acht onderbrekingen maken, drie in de ene en vijf in de andere spoorstaaf. In de tekening zijn dat witte plekken.
Je zaagt de "bovenste" spoorstaaf door:
- links van stukje A
- rechts van stukje A = links van stukje C2
- rechts van stukje C2
Je zaagt de "onderste" spoorstaaf door:
- links van stukje B
- rechts van stukje B = links van stukje C1
- rechts van stukje C1 = links van stukje D
- rechts van stukje D = links van stukje E
- rechts van stukje E
Alle met letters aangeduide stukken hebben dan aan beide zijden een isolerende onderbreking. De stroomvoorziening van die stukken wordt verzorgd door de keerlusautomaat.
Misschien is het een goed idee om Wim Ros te vragen welke lengte hij adviseert voor A, B, D en E.
Om het voor jezelf overzichtelijk te maken kun je de marketingen A t/m E als hectometerbordjes langs het spoor zetten. 8)
Maar je had zelf ongetwijfeld al bedacht dat dat meer lollig dan nuttig is.Nou eerlijk gezegd heb dat wel serieus en vooral nuttig bedoeld.