Ik zie wel wat oneffenheden, maar wat groen kan ook wonderen doen. Of ik vul het gewoon nog even bij.
Hoever ga je daarin door? Neem je ook het einde van het draadje, dus waar het met tin aan de rails zit, mee of is dat voor de airbursh en doe je alleen het niet-gestripte deel van het draadje?
Maar als ik het nat maak, schraap je de ballast dan zo opzij met een mesje en heb je dan niet de kans dat de rails los komt te liggen (gelijmd met boekbinderslijm)?
Ik las wel ergens dat iemand de losgehaalde ballast door een zeef had gehaald en hergebruikt had. Dat lijkt me wel een goed idee.
In het midden bij zo'n dubbelspoor had ik het helemaal volgelegd met ballast, maar ik vraag me af of dit in werkelijkheid ook zo is. Ligt daar niet altijd een strookje gras of onkruid, of misschien wel een looppad van zand?
Bij mij werkt die link ook niet Riny.
mijn vrouw gaat schilderen als ik weg ben, :P.
Mvg,
Martin
Beste Allen,
Zijn er nog mensen die mee willen denken voor Martin?
Zie deze (http://www.modelspoorh0.nl/forum/index.php?topic=157.msg4688#msg4688) vraag betreffende een te bouwen constructie.
Het is toch, voor elkaar, met elkaar? :'(
Laten we het er op houden dat het magneet-treinen zijn en dat we nu weer on-topic gaan anders moet ik op deze modelbouwweerachtige zondag gaan ingrijpen. >:(
gaat weer lekker zo
en tom
moet je mn kleinkinderen even lenen
die halen dingen los waar ik niet meer aan wil beginnen :o
Beter een druiper aan je plank dan een druiper aan je ....... :PJa, ja, zo kan hij wel weer baas Tom?
(http://i1179.photobucket.com/albums/x385/Hookies/Opbouw%20bovenbaan%20klein/DSC04017.jpg)Hi Martin,
Eerst nog maar even twee foto's van geballaste en een beetje begroende delen.
(http://i1179.photobucket.com/albums/x385/Hookies/Opbouw%20bovenbaan%20klein/DSC04017.jpg)Hi Martin,
even een vraag over dat jij onder de rails hebt liggen.
Dat lichtblauwe spul voor onder een laminaatvloer gebruik ik ook, maar wat is dat witte spul tussen de rail en de ondervloer?
grt Piet.
Ik ben nog een enorme servo-leekZijn we dat niet allemaal? De techniek is redelijk oud maar de toepassing in modeltreinland is van recentere tijd.
maar ik hoop toch niet dat ik al mijn wissels van de baan moet halen om ze aan te passenJa daar ontkom je niet aan.
Ik ben nog een enorme servo-leek, maar ik hoop toch niet dat ik al mijn wissels van de baan moet halen om ze aan te passen, want in dat geval pas ik er voor. Dat wordt me dan te gek.
Ik heb al even contact gehad met Wim Ros. Hij vertelde me dat servo's niet echt kunnen werken bij wissels met een bedding, zoals mijn Flm Piccolo's.
Leuk winkelpand trouwens. Waar is die van?
Laat ik nou nog geen 50 meter er vanaf te wonen, maar er niet naar toe hebben kunnen gaan vanwege werk :(
Klein stukje gedaan met de 'groentjakmethode' van een collega N-spoorder.
Niet dat de perrons dan klaar zijn, maar na het indruppelen van de verdunde houtlijm haal ik de perrons meteen weer los.
Mvg,
Martin
De dremel 4000. Met 45 accessoires. Plus een haaks hulpstuk en een setje precisieboren tussen 0,8 en 3,2 mm. Nooit gedacht dat ik zelf ooit zoiets zou kopen.
Stel je er niet teveel van voor Tom. Vooralsnog alleen blauw. Geen wolkje te bekennen en ook geen bergen. Maar dan wel aan beide zijkanten van de baan, zodat dat groene behang - een doorn in jouw oog - in elk geval verdwenen is.
Martin, ik denk dat het wat makkelijker zal werken als je de baan ervoor helemaal afdekt met plasticfolie
Ja, het is gewoon muurverf op basis van acryl of latex. Niks mis mee. Dus als ik het goed begrijp, moet ik de verf dus verdunnen en dun opzetten (maar toch wel overal). Morgen verdergaan zit er niet in, dinsdag wel. Als het toch goed moet drogen, kan ik wel een dagje er tussen laten.
En moet ik dan nog een keer dun opzetten op de delen die al gedaan zijn en waar het dan soms bladert?
Maar heb je ook een idee waar dit dan vandaan komt?
Laat je niet foppen Tom. De stadsfoto met dat ene pand is van de baan van Jan. Maar het ziet er naar uit dat ik volgende week nog wel een slagje kan maken, daarna neemt de werkdruk wel weer toe. Ook niet verkeerd gezien de uitgaven.
Een sportzaak met leuke etalages. Die etalages had ik gisteren al in elkaar gezet. Gaat er leuk uitzien als er straks licht brandt.
Landerbauart rijtuigen Pierre. Zie foto's binnenkort.
En dan ook mijn eerste knikketelwagen. Grappig hoe de kleur verandert als er opeens een paar wolken voor de zon schuiven. Vandaar twee foto's.
Deze week misschien nog even wat scoren in Aken en er komt nog wat via de post binnen. Dus eind van de week meer nieuws.
Vandaag wel naar het N-spoor Event in Lochem geweest. Vanzelfsprekend bleef er wel wat aan mijn vingers plakken, ook al was dat vooraf niet de insteek.
Er staan eigenlijk geen huisjes om het gat. Ze staan namelijk op het uitneembare deel. Vanaf de voorkant zijn er verder geen huizen, dus op die manier kan ik er altijd bij. Heb ook al een andere plek uitneembaar gemaakt waar drie huizen aan elkaar vastzitten. Die trek ik er dan als ??n blok uit.
Ik plaats vanavond wel even een foto van hoe iemand dat met grijsboard heeft gedaan. Ik ben niet zo van het inzagen van platen en buigen. Bovendien moet het aan het eind weer horizontaal lopen voor dat bruggetje.
Jaja, de dames van plezier komen bij het tunneltje in actie. Hebben ze een prooi, dan kunnen ze door de tunnel naar de achterkant van het hotel en daar een kamer gebruiken voor een speciaal tarief.
Thanks Tom. We doen ons best. Maar er zijn ook nog niet zoveel bewoners, dus er heerst nog een serene rust bij het ochtendgloren.het ochtendgloren, daar kan ik dan zo intens van genieten als ik nog in bed lig :)
Misschien is het niet allemaal even strak en netjes, maar ik ben er wel tevreden mee. Ik ben nu eenmaal geen topper met mijn handen (al is dat wel enorm verbeterd in de afgelopen jaren), maar ik vermaak me wel met het bouwen en bewerken. En volgens mij gaat het er toch om dat je er plezier in hebt.
Ik kan nog wel een poging wagen om de linkerkant van het bruine pand op trottoirhoogte te plaatsen, waardoor je bij de deur al een trapje op moet (vanaf het trottoir dan). Eens kijken of we dan nog trapsgewijs beeld hebben.
Ik heb al een wijntje op, en ik kan je niet helemaal volgen. Bruine pand wel als derde in de rij, links van het blauwe pand. Maar het idee van de stoep wil even niet vallen.
Wat zouden jullie doen?
Mvg,
Martin
Ik snap wat je bedoelt. Het maakt dan niet uit dat de stenen bovenkant wel meeloopt met de stijgende weg?3 de schuinlopende weg aftekenen en uitsnijden
Gemetselde muren worden altijd waterpas gemetseld.
Zo als je het nu hebt is het prima, leuk om daar straks een hekwerk boven op te zetten en die trap dat zie ik ook wel zitten.
Ik zou gewoon de rollaag terug plakken en het daar bij laten. Als de rollaag hoger komt dan het straatniveau heb je toch al een muurtje.Dat schreef ik ook al:
3 de schuinlopende weg aftekenen en uitsnijden
4 de overgebleven bovenzijde er weer opplakken
De rand van de muur loopt dus w?l mee met de weg. Ik zou de stenen muur ietsje hoger maken dan de weg, zodat de muur een opstaande rand vormt ten opzichte van de weg.
Nu alleen nog even terugzoeken hoe ik die strips ga bevestigen.
Je hebt weer een mooi blok ik elkaar gefrutseld Martin. Leuk zo met een binnentuin en een dikke boom. Zelfs een toegangsweg is niet vergeten. Top man! ;)Zeg Pierre, moet jij geen leuke Franse stationnetjes gaan bekijken, ganzenvet kopen (lekker om in te bakken) en Ricard drinken?
Zeg Pierre, moet jij geen leuke Franse stationnetjes gaan bekijken, ganzenvet kopen (lekker om in te bakken) en Ricard drinken?
Aan de onderzijde en linkerzijde van het middenblok is ??nrichtingsverkeer. Je kunt hier dan wel invoegen waar de dalende weg vlak wordt, maar andersom kun je er niet in. Zo heb je een enorm brede laan en dan heb je weer een smal stukje weg.Heb je daar dan ruimte genoeg voor een (eenrichting) straatje Martin? Of komt er daar geen stoepje langs de huizen te lopen? Het lijkt me zo'n smal stukje.
Qua snelheid: ik probeer gewoon dagelijks wat te doen in deze betrekkelijk rustige periode. Over een week of wat moeten er weer veel interviews gedaan worden en dan zakt het tempo wel weer.
Maar dit kan ik doen en is leuk. Leuker dan alle storingsgevoelige plekken op de baan aanpakken. Dat komt straks vanzelf ook wel weer.
Ik zag trouwens dat op de vorige pagina mijn bericht met betrekking tot mijn led-experiment bij de galerij nog maar uit twee zinnen bestond en zonder foto's. Had het forum die dag soms ook last van een aardbeving. Heb nu het hele bericht nog ergens opgedoken en weer teruggezet, inclusief foto's van Hookies in actie.Klopt! Ik heb er ook een paar bij staan waar een stuk is weggevallen en waarvan ik ook niet meer weet wat er heeft gestaan. ::)
En hieronder kun je zien dat de elf aangebrachte straatlantaarns allemaal branden.
gelukkig ben ik zover nog niet,Deze uitspraak wordt niet helemaal door mij gedeeld ;D. Een goede planning zou zijn om de baanbouw en de scenery afwisselend te laten gebeuren. Maar helaas is dat niet altijd mogelijk.
je wilt niet weten hoeveel foto's afgekeurd zijnGebeurt mij elke dag! :)
Verder een wissel met aandrijving met het oog op de toekomstige uitbreiding door middel van het kookeiland. Daar zijn die rechte rails (de 9100's) ook voor bestemd.
Eind 2009 was mijn schaduwstation klaar en was ik volop aan het nadenken over de bovenbaan. In principe komen daar twee tafels (één wat dichte tafel en eentje volgens de open framebouw): Hookyville en Esdorf. Let wel, het is N-spoor, dus je kunt wat meer kwijt op eenzelfde ruimte.
Hier dan eerst het plan, zoals het nu is en zoals je het straks ook ziet als je aan de onderzijde door de deur de zolderkamer binnenstapt:
(http://i48.tinypic.com/rhu4x4.jpg)
Net als in het schaduwstation is er nog een spoor dat achter om de spiraal heen loopt. In het plan zitten twee keerlussen. Op het kookeiland (Esdorf) ligt een ondergrondse keerlus, die de treinen ondergronds in kunnen rijden, maar ze kunnen ook op twee andere plekken weer uit een tunnel tevoorschijn komen. Eigenlijk kan een trein die hier onder de grond verdwijnt, op drie plekken weer bovenkomen. Omdat het grote rondgaande spoor ook ondergronds is, zou je zelfs aan vier plekken kunnen denken, maar dat is niet het geval.
De tweede keerlus is het groene spoor van 1.89 meter tussen de uitgang van de spiraal en spoor 2 bij het grote station. Zo kan de Thalys bijvoorbeeld Hookyville binnenrijden en dan meteen weer terug naar beneden rijden, om dan later bij de uitgang van de spiraal de wissel andersom te nemen en dus het station weer van de andere kant binnen te rijden.
Voor de lol hier nog wat 3D-beelden. Let op: de meeste sporen rond de spiraal zijn nu gewoon zichtbaar, inclusief de verhoogde sporen. Straks zie je daar niks meer van en zijn het eigenlijk allemaal tunnelsporen in een enorme berg. Ik wilde het juist even laten zien met niet al te veel tunnels, zodat het een duidelijk beeld geeft. Ook zijn de railnummers even uit beeld verdwenen, want dat maakte het soms best onrustig en vooral onduidelijk.
Vuurwerk rond de spiraal. Af en toe staat er een rotsblok of een pijler in de weg. Dat komt straks natuurlijk niet voor:
(http://i50.tinypic.com/vxdmqa.jpg)
Esdorf met station, draaischijf en loods:
(http://i48.tinypic.com/102m87l.jpg)
Station Hookyville, met aan de rechterzijde de drie sporen, waarvan het linkerspoor omhoog gaat:
(http://i50.tinypic.com/2a7hi0j.jpg)
Decals op karton van de doos, niks dunne papiertjes of iets dergelijks, maar goed.Vaak bestaan die kartonnen dozen uit twee lagen: de buitenkant is dan van papier met opdruk en de binnenkant grijs karton. Je kunt eens proberen om een (proef)stukje uit de doos te knippen dat stukje leg je in een kommetje met lauw water. De kans is groot dat het papier na een tijdje loskomt van het karton. Het natte stukje paper leg je tussen twee laagjes keukenrol en dan laten drogen.
Hier zie je de sporen richting de verhoogde stad. Het station komt rechts van de sporen te staan, denkende dat de hele oude stad met vestingmuren en dergelijke zich ook rechts bevindt (maar die maak ik niet).Dat is toch een beetje jammer Martin, Ik ben gek op oude steden met vestingmuren! :D
Mooie aankopen.Jammer dat je Martin hebt gezien? :o
Jammer dat ik je heb gezien, was wel even gezellig geweest.
Maar ja er is ook zoveel te zien.
Mooie aankopen.Jammer dat je Martin hebt gezien? :o
Jammer dat ik je heb gezien, was wel even gezellig geweest.
Maar ja er is ook zoveel te zien.
@iTom het was maar een grapje.Mooie aankopen.Jammer dat je Martin hebt gezien? :o
Jammer dat ik je heb gezien, was wel even gezellig geweest.
Maar ja er is ook zoveel te zien.
Tekst aangepast.
Sorry, maar het balletje rolde er bijna vanzelf in... jij had ’m er zelf ook ingeschopt.ha, ha, ha. Ouwe vermoeide man in de maling nemen hè.
Dat krijg ik niet voor elkaar. Ik weet dat je dat niet moet zeggen, maar ik ken mijn eigen grenzen wel.Ik denk dat de meesten van ons jouw grenzen wel een beetje kennen en volgens mijn bescheiden inschatting liggen die aardig hoog. ;)
ik wil het niet riskeren dat er iets mis gaat met dit stationsgebouw dat ook nog een emotionele waarde heeft. Dan ga ik liever vragen aan Pierre of hij het me face to face uit kan leggen. Hij woont niet zo ver hier vandaan.
Face-to-face uitleggen? :o
En wij dan?!
Zal ik er eens een muntstuk naast zetten als ik een foto maak?Nou Martin, zonder muntstuk geloof graag dat 1:160 piepklein is. :) Vandaar ook mijn bewondering voor je bijzondere prestatie.
Dan zat er ook nog een zakje bij met twee extra dingetjes die vast ergens op de vrachtwagen of de oplegger thuis horen. Helaas wordt het nergens uitgelegd en plaatjes zijn er ook niet van. Maar misschien weet iemand het hier?
(http://i1179.photobucket.com/albums/x385/Hookies/Nieuwe%20aanwinsten/DSC04205.jpg)
Mvg,
Martin
Voor de mods: ik kreeg geen melding dat Pierre gereageerd had op mijn topic, terwijl ik dat voorheen altijd wel kreeg. Is er iets veranderd of gewoon een systeem error?@Hookies. Je heb dat standaard ingesteld bij je voorkeuren? Ik krijg alleen een melding als iemand een @ voor mijn naam zet.
Nou ja, dat kan natuurlijk wel, maar de factor tijd en zin speelt ook een rol.Daar heb je zeker een punt; er zijn leukere bezigheden te verzinnen.
Kun je ons (vooral mijzelf, dus eigen belang) op de hoogte houden van de resultaten van ATF olie.
Ik wil dit zelf (waarschijnlijk) ook gaan proberen.
Conclusie: ik ben zeer tevreden over het gebruik van ATF, zowel op messing als op nikkelzilver rails. Altijd lekker rijden zonder poetsen.Het is bijna alsof ik naar de TelSel zit te kijken :D , maar in dit geval is het wel waar, toch?
Maar regelmatig stof afborstelen en -zuigen, dat blijft... :(
Zijn er verschillen in ATF olie? Zoals bij motorolie?ATF staat volgens mij voor Automatic Transmission Fluid en wordt volgens mij ook gebruikt als hydraulische vloeistof in bijvoorbeeld remleidingen. Motorolie zou ik zeker niet gebruiken om je rails mee te behandelen omdat het stof aantrekt.
Zijn er verschillen in ATF olie? Zoals bij motorolie?
ATF staat volgens mij voor Automatic Transmission FluidKlopt helemaal. En Fluid betekent vloeistof, niet olie. De door sommigen - niet door jou, Wim - gebruikte naam "versnellingsbakolie" voor ATF klopt dus niet.
... en wordt volgens mij ook gebruikt als hydraulische vloeistof in bijvoorbeeld remleidingen.Remvloeistof is net als ATF geen olie, maar heeft wel heel andere eigenschappen. Hydrauliekolie is wel olie, en heeft nog weer andere eigenschappen.
Motorolie zou ik zeker niet gebruiken om je rails mee te behandelen omdat het stof aantrekt.Inderdaad. En bovendien wordt van motorolie wel de rails glad, en niet de stroomafname verbeterd. Je boert er dus alleen maar mee achteruit.
Ik denk dat Flixbussen hier helemaal niet mogen komen ::) ?Als er een FlixBus bestaat in Schaal N, dan mag-ie er ook rijden.
Ik heb wel die lijmoplosser waar Michel het over had bij Sjaak's Hobbyshop besteld (en meteen een paar andere dingetjes, :P).
Dit spul gebruiken om te lijmen he! ??? maakt beide te kleven delen kunststof week en smelten dan als het ware aan elkaar! ;D
Houtlijm die nog niet droog is kan je gewoon met een vochtig wattenstaafje of doekje weghalen. Als je er met een vochtig doekje overheen strijkt blijft alleen de lijm in het naadje zitten en de rest veeg je weg. Eenmaal droog is het bijna kleurloos.
Het is al een indrukwekkende stad en mooi ruim opgezet. Het idee van een soort haarspeld spreekt me wel aan Martin. Wil je daar ook nog huizen zetten of laat je het dan alleen bij straat?Ik wil - als het haarspeldbochten worden - het niet te breed maken, dus denk dan vooral aan straat met bochtenwerk, kilometerpaaltjes en vangrails. Uiteindelijk moet er beneden ook nog verkeer bij die twee doodlopende sporen rechts van de stad komen. Daar is containeroverslag gepland en dat wil je natuurlijk ook wel terugzien.
Hoi Martin,Hallo Rob. Je idee om de brede weg naar rechts te trekken en over de sporen te sturen, sprak me wel aan. Maar waar precies wil je dan dat weggetje naar beneden laten lopen? Als afslag van de avenue?
Misschien een idee om de brede weg vanuit de stad gezien een bocht naar rechts te laten maken en dan met een viaduct over het spoor. Het is anders raar hoe zo'n avenue eindigt.
Een kleiner weggetje gaat dan vanuit de stad gezien links met haarspelden naar beneden naar het industriegebied. Je kunt de vallei dan ook nog met spoorwegovergang aan de voorkant van de baan ontsluiten.
Rob
Maar waar precies wil je dan dat weggetje naar beneden laten lopen? Als afslag van de avenue?Inderdaad als afslag van de avenue. Maar waar precies, dat laat ik aan jou over ;)
Dat is waar ik naar zocht. Hier kan ik wat mee, bovendien heb ik genoeg hout om alles te ondersteunen. Hoe breed is jouw weg? Ik wil iets van 5 cm aanhouden (vanuit N naar de werkelijkheid altijd nog 8 meter breed). Het zou smaller kunnen, maar je zit boven bij de stad natuurlijk wel met de aansluiting op die brede laan. Niet dat het zo breed moet worden, maar met 5 cm heb je ook nog wel mogelijkheden om een paar passeerstroken te maken.