Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op Gisteren om 20:23:12 »
Hookies,

 :D
Ja, ik kijk er al naar uit. De rij mogelijkheden zijn nog beperkt met die ene aansluiting, maar toch.

Afgelopen weken heb ik een aantal kolenbakken aangeschaft die hier wel op hun plek zullen zijn. Dat is dan weer een andere uitdaging, voldoende en juist rijdend materieel vinden. Voor het rijplezier heb ik nog een kast vol DRG materieel. Maar dat is wel nog analoog  :(
2
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door Hookies Gepost op Gisteren om 14:21:42 »
Dat zal vast een mooi moment zijn als na vijf jaar werken er een rondje gereden kan worden. Ik weet nog precies hoe dat bij mij voelde. Succes met het aansluiten.
3
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op Gisteren om 11:19:23 »
Vanuit het wissel aan de rechterzijde is de aansluiting naar de railspiraal gemaakt. Hier sluit de Weinert flexrails aan op Rocoline. Dit is het spoor van Schin op Geul in de richting Heerlen.

De bedrading van de railstukken moet nog worden aangesloten. Maar dan kan na 5 jaar bouwen eindelijk een 'rondje' worden gereden.




Omdat de wielafstand voor de kruising van Weinert moet kloppen, heb ik bij Fohrmann Werkzeuge een apparaatje gekocht om deze afstand precies in te stellen. Dat werkt makkelijk voor de wielstellen van de wagens. Om de wielen op de aandrijfassen van de stoomlocs juist in stellen is dit niet geschikt.

4
3D-printen / Re: Onderdelen 3D printen - om mee te beginnen
« Laatste bericht door Rob Gepost op 5 mei 2024, 18:33:53 »
Projectje: semi - knuckle couplers voor US passagierswagons van Rivarossi/AHM/Mehano.


Koppelingen in 3 verschillende lengtes.

Ik heb tweedehands 2 sets aan passagiers wagons gekocht: een twee-tinten grijze Overland (Union Pacific) en recentelijk een Rio Grande set. Deze wagons zijn eerst door Rivarossi gemaakt (met interieur), en later zijn dezelfde mallen door andere fabrikanten gebruikt, o.a. door Mehano. Dan zit er geen interieur meer in.
De wagons kwamen ofwel met beugelkoppelingen of met zogenaamde Hornhook koppelingen. Alleen, in de tweedehands markt zijn die koppelingen vaan kapot of ontbreken ze helemaal. En als ze er op zitten, zijn het enorme dingen, die op mijn baan vaak zomaar ontkoppelen. En áls ze blijven zitten, is er een (onnodig) grote afstand tussen de wagons.


Wagons gekoppeld met de Hornhooks

Tijd om iets te ontwerpen dat:
  • Niet zomaar ontkoppelt
  • Een veel kortere koppelafstand geeft
  • Tóch hele krappe bogen aan kan
  • Als het kan ook kan koppelen met standaard knuckle couplers
  • Koppelen en ontkoppelen hoeft niet automatisch, maar mag met de hand worden gedaan (het is vooral bedoeld voor vaste sets aan wagons)


De Hornhook (links) in vergelijken met het nieuwe ontwerp (rechts)

Het ontwerp heeft al de nodige testrondjes gereden. Het met de hand koppelen (de koppelingen over elkaar heen tillen) is een beetje priegelig, maar de wagons blijven daarna ook goed aan elkaar zitten. Ook duwen of krappe bogen zijn geen probleem.


De afstand tussen de wagons is minimaal


Krappe bogen tot 380mm radius zijn geen probleem


Zelfs koppelen met echte knuckles lukt

Tijd voor massaproductie...


Hatsiflats. Per keer 10 stuks op de printer

Projectje klaar. Alle Rivarossie/Mehano passagierswagons zijn nu van deze semi-knuckle koppelingen voorzien.

Rob
5
Bouw modelbaan / Re: De Geuldalbaan
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op 5 mei 2024, 11:32:54 »
Het printje is in een behuizing gemonteerd, en aangesloten op de YD8116 en wisselmotoren.



De MP4 wisselmotoren zijn bevestigd op een paar blokjes rubber.
Bij eerdere wissels had ik een stelnaald van 0,5mm gebruikt. Omdat de afstand tussen wisselstelstang en MP4 nu groter is, lukt het niet om de wissels om te leggen met veerstaal van 0,5mm. Daarvoor heb ik 1,0mm staal gebruikt. Maar dat past dan weer niet in het oog van de wisselstelstang van Weinert. Dus alle stalen naalden zijn aan het uiteinde tot 0,5mm verjongd met een vijltje.




De rails is met lijm vastgezet, en de tijdelijke schroefjes zijn verwijderd.



Aan de rechterkant van Schin op Geul is het eerste wissel geplaatst. Helaas, maar onvermijdelijk, komt dit wissel net een stukje op de segmentengrens te liggen. Normaal leg ik de rails waarna de spoorstaven worden doorgezaagd op de segmentengrens. Dat gaat nu niet omdat er anders kleine stukjes spoorstaaf ontstaan die nauwelijks vastgezet kunnen worden.
In dit geval is eerst het wissel bevestigd, en is deze daarna gezaagd op de segmentengrens. Daarna wordt de lange flexibele rails ertegenaan gelegd en op schroefkopjes gesoldeerd.




6
Eigen bouwprojecten / Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Laatste bericht door Bert Senden Gepost op 1 mei 2024, 08:17:01 »




7
Als je Duits kunt lezen, staat hier alle informatie.

En deze winkel is een van de velen die je een goed advies kunnen geven.
8
Reparaties van locomotieven / Motoren vervangen van Märklin digital 3610 en Märklin gelijkstroom 8393
« Laatste bericht door KHS Gepost op 29 april 2024, 10:37:30 »
Hallo ik ben een herintreder die na 30 jaar zijn oude hobby tijdens opruimen van de zolder weer teruggevonden heeft.
Ik heb een aantal loks die op mijn baan niet meer functioneren.
Het gaat om een Märklin 3610 digital. Van deze is de Motor defect.
En een gelijkstroom lok van Märklin de 8393. Deze rijdt nog.
Maar beide wil ik digital maken. Dus het liefst van beide loks de motor en decoder vervangen.
Maar ik heb nog niet kunnen ontdekken waar ik Motor ombouwsets kan kopen. 
Kan mij iemand helpen waar ik zulke sets kan kopen.
9
Elektronische en digitale techniek / Storing door rocoline wissels
« Laatste bericht door denobis Gepost op 24 april 2024, 16:08:31 »
Bij het omschakelen van mijn wissels gebeurde het soms dat het hele dinamo systeem de verbinding verbrak.
Nu stuurt mijn oc32 16 relais met opto couplers aan maar zodra ik de wisselspoelen op de relais aansluit begint de ellende bij het omschakelen.
De wisselspoelen worden geheel gescheiden aan gestuurd met een eigen voeding dus galvanisch gescheiden van de oc32.
Heb er heel lang naar moeten zoeken maar ben er nu achter wat het probleem was.
De wissel spoelen (roco line) geven een behoorlijke tegen emk wat opgevangen lijkt te worden door de naast liggende bedrading.
Na het plaatsen van 2 blusdiodes per wissel (op het stekkertje van de wissel zelf) was het probleem opgelost.
Het vreemde deed zich voor dat op de relais printen er ook een blusdiode over de relais spoelen gemonteerd was.
Zonder de wissels werkten de printen gewoon perfect.
10
Eigen bouwprojecten / Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Laatste bericht door antoni-a Gepost op 23 april 2024, 08:10:53 »
Bert,

Weer een mooi bouwwerk Bert!

Groet,
Tony
Pagina's: [1] 2 3 ... 10